Horecaondernemer, let op uw hygiëne! Negen op de tien (88,5 procent) van de café- en restaurantbezoekers keert sneller terug naar uw zaak wanneer de hygiënische voorzieningen naar
wens zijn. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van hygiëne-expert Initial.
*Handen wassen*
Bijna de helft (47,3 procent) zegt niet meer terug te keren wanneer de hygiëne te wensen over laat. Het onderzoek relateert de winstgevendheid van restaurants, hotels en cafés direct aan de kwaliteit van de toiletten en de hygiëne van de medewerkers. Bijna 90 procent van de ondervraagden (500 respondenten) gaf aan dat goede en schone faciliteiten voor handen wassen en drogen belangrijke factoren zijn bij de overweging om terug te keren naar een horecagelegenheid.
*Slechte persoonlijke hygiëne*
Meer dan vier op de vijf bezoekers wil alleen geld besteden op locaties waar het echt schoon is. Het onderzoek laat ook zien hoe belangrijk het is dat gelegenheden het personeel goed instrueren met betrekking tot de persoonlijke hygiëne, zoals het regelmatig wassen van de handen. Meer dan driekwart (78,3 procent) van de Nederlanders zegt geen geld uit te geven in een horecagelegenheid waar het personeel slechte persoonlijke hygiëne heeft.
*Mond-tot-mondreclame*
Ook wie goede mond-tot-mondreclame wil voor zijn of haar horecazaak heeft baat bij hygiënische voorzieningen, want 84,6 procent van de Nederlanders geeft aan een eetgelegenheid enkel aan te bevelen bij vrienden indien de zaak en de voorzieningen er schoon uitzien.
~Door~ "~Myrtille Vromans~":mailto:myrtille.vromans@uitgeverijps.nl
~Foto: Henk Snaterse~
Meer winst door goede hygiëne
25 januari 2014