Terwijl Dry January voor de deur staat, blijkt dat de behoefte aan een alcoholarm- en vrij aanbod in de horeca nog steeds groeit. Dit is het resultaat van een onderzoek van Lowlander, uitgevoerd door Future of Food Institute. Het onderzoeksbureau berekende dat de Nederlandse horecaondernemers hun omzet op dranken met 16 procent kunnen verhogen met een beter aanbod alcoholvrij en -arm bier.
Omgerekend naar omzet in Nederland is dat in totaal 437 miljoen euro*. Lowlander neemt hierin stelling en zal vanaf 2025 als eerste en enige Nederlandse biermerk volledig focussen op no & low.
Bewuster alcoholgebruik onder Gen Z en millennials
Het onderzoek bracht alcoholgebruik en -mindering, van Nederland in kaart en wijst op een groeiende trend van bewuster alcoholgebruik onder jongere generaties. Hoe ouder de generatie, hoe frequenter er alcohol wordt gedronken, blijkt uit de cijfers. Zo drinkt 49 procent van Gen Z wekelijks of vaker, terwijl dit percentage bij millennials (56 procent), Gen X (57 procent) en babyboomers (61 procent) hoger is. 39 procent van de alcohol-drinkende Nederlanders is de afgelopen 5 jaar minder gaan drinken. Bijna een kwart van de Gen Z'ers zegt te willen minderen met alcohol (23 procent), terwijl dit percentage bij de oudere generaties (Gen X en Boomers) lager is.
Horeca mist kansen
Het onderzoek toont aan dat horecaondernemers die het aanbod van no & low negeren, daardoor kansen en omzet laten liggen. Wanneer er geen aanbod van no & low bier is dan besluit 60 procent van de gasten (die wel eens alcoholvrij of alcoholarm bestelt) een frisdrank of water te bestellen, en ruim een vijfde van de vrouwen switcht naar bronwater. Verder blijkt dat:
- Naast non-alchoholisch bier neemt ook laag-alcoholisch toe in populariteit. Een kwart van de Nederlanders geeft aan vaker dan vorig jaar alcoholvrije (0-0.5 procent) dranken te bestellen en 25 procent bestelt vaker dranken met een laag alcoholpercentage tussen de 0,6 en 3,5 procent.
- Meer dan 1 op de 5 Nederlanders houdt vooraf rekening met het aanbod van no & low dranken bij het kiezen van een horecalocatie. Onder millennials stijgt dit zelfs naar meer dan 1 op de 3. Dus het aanbieden van aantrekkelijke no & low opties vormt een kans voor horecaondernemers om deze groep aan te trekken.
- 31 procent van de Gen Z en millennials zou langer blijven in een horecazaak als het aanbod van no & low dranken beter was.
- 32 procent van de millennials zou vaker een horecalocatie bezoeken wanneer er betere low & now opties zouden zijn.
Doorgerekend naar omzet is dit een potentiële groei van 16 procent en een bedrag van 437.560.963 euro*. De omzetstijging komt vooral uit de groep millennials. Daarnaast zorgt no & low bier voor een hogere brutomarge: gemiddeld 5 procent meer dan regulier bier en 12 procent meer dan frisdrank.
Lowlander bekent kleur: volledige focus op low & no
Lowlander verkoopt al meer non alcoholische bieren dan alcoholische bieren en zal zich vanaf 2025 als eerste en enige Nederlandse biermerk volledig focussen op bieren zonder of met weinig alcohol. Met de introductie van haar nieuwe propositie wil Lowlander de horeca ondersteunen bij het inspelen op deze groeiende vraag. Vanaf maart lanceert het merk drie nieuwe botanische Low & No bieren en faseren de bieren met een hoger alcoholpercentage geleidelijk uit het assortiment.
Frederik Kampman, founder van Lowlander: “Deze cijfers laten zien dat Nederland op een keerpunt staat in hoe we met alcohol omgaan. We zien een toekomst voor ons waarin geen of minder alcohol drinken normaal is tijdens sociale gelegenheden. Met kwalitatieve bieren gebrouwen met botanicals voor meer smaak, willen we het voor iedereen makkelijker maken door het aanbod te verbreden voor consumenten 'low' willen gaan. We helpen horecaondernemers deze kans te grijpen.”
*Voor de berekening van de potentiële extra omzet is gebruikgemaakt van een combinatie van de consumentenenquête, data van TAPP, Food Service Instituut Nederland, Koninklijke Horeca Nederland, CBS en Horecatweepuntnul. De berekening is gebaseerd op de totale omzet van dranken in de Nederlandse horeca, die naar schatting iets meer dan 2 miljard euro bedraagt. Hierbij is rekening gehouden met de frequentie van horecabezoek per leeftijdsgroep, waardoor het effect per groep verschilt. De maximale potentiële omzetstijging is berekend op basis van de toename in het aantal bezoeken, de verblijfsduur en de voorkeur voor horecagelegenheden met een beter aanbod aan Low & No bieren.
Blijf op de hoogte!
Eén keer per week het actuele en relevante cafénieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.