Uit nieuw onderzoek naar de bowlingsector blijkt dat deze branche zich positief heeft ontwikkeld. Dit in tegenstelling tot de negatieve tendens in andere uitgaansgelegenheden, zoals het café en de disco.
*Groei*
Van Spronsen & Partners horeca-advies uit Warmond deed onderzoek naar de bowlingcentra in Nederland en vergeleek deze met de traditionele horeca.
Nederland telde vorig jaar 141 bowlingcentra, een stijging van 1,5% ten opzichte van 2009. Daarnaast is er sprake van schaalvergroting, het aantal banen nam met 2,5% toe tot 1.452.
Waar het aantal bowlingcentra de afgelopen jaren toenam, daalde het aantal cafés met 4% en het aantal discotheken met 25%.
*Multifunctioneel*
Nieuwe bowlingcentra zetten in op 'specialty concepten' en brengen nieuwe horecaconcepten voor bij de bowlingbanen. Multifunctioneel is het toverwoord. Bij veel nieuwe bowlingcentra wordt gekozen voor witte bowlingbanen, die door middel van LED-verlichting allerlei kleuren kunnen krijgen. Hierdoor kan het bowlingcentrum op maat worden aangekleed voor bedrijfsevenementen (met de kleuren van het logo) of is het uitermate geschikt voor een modeshow, inclusief catwalk.
~Frank Lindner~
Liever bowlen dan borrelen
4 maart 2013