Controle jongeren in horeca onder de maat

19 juli 2010
Controle jongeren in horeca onder de maat

Jongeren proberen steeds minder alcohol te kopen, maar als ze het wel doen, lukt dat meestal wel. Vooral in de horeca laat de leeftijdscontrole nog steeds veel te wensen over. Dat blijkt uit een recent gepubliceerd onderzoek van de nieuwe Voedsel en Waren Autoriteit (nVWA). Ten opzichte van 2001 is het aantal jongeren onder de 16 dat een bestelling deed voor bier, wijn of mixdrankje in de horeca of supermarkt gehalveerd. Voor het bestellen van sterke drank in horeca en slijterij geldt hetzelfde beeld. De 'slaagkans' voor jongeren om aan drank te komen, blijft wel hoog: tussen de 87 en 98 procent.

*Leeftijdsinformatie omhoog*
Veel alcoholverstrekkers vragen nog steeds niet naar de leeftijd. Wel is het voor 14- en 15-jarigen moeilijker geworden zwakalcoholische drank te kopen. De controle is met name scherper in supermarkten. Hier geldt de 'leefregel' dat bij twijfel of een klant bij de kassa ouder dan 20 jaar is men zich moet legitimeren. Ook in de horeca is de leeftijdsinformatie voor jongeren omhoog gegaan.

De nVWA hield het onderzoek in 2009 onder drieduizend jongeren van 13 tot en met 17 jaar.

Overig nieuws