Rabobank: Komende jaren minder cafés

9 oktober 2012
Rabobank: Komende jaren minder cafés

Vooral cafés en discotheken hebben het de komende jaren moeilijk. Dat blijkt uit de sectorprognose van Horeca en Recreatie. Er wordt wel een toename van Oost-Europeanen in discotheken verwacht.

*Schaalvergroting*
De sectorprognose maakt deel uit van Rabobank Cijfers & Trends. Andere ontwikkelingen die naar voren komen in de prognose zijn verstedelijking van discotheken, schaalvergroting: afname aantal bedrijven, maar toename verkoopoppervlakte, toenemende ketenvorming en groei aantal formules en minder contant geld door nieuwe betaalvormen (zoals mobiele pin, mobiele telefoon, MyOrder). Maar ook de concurrentie van festivals en evenementen vlakt af, daling van de gemiddelde besteding per gast en een toename van Oost-Europeanen in discotheken wordt verwacht.

*Slecht toekomstperspectief*
Cafés begeven zich in een moeilijke markt. Steeds minder gasten weten de weg naar het café te vinden. De omzetkrimp van het eerste halfjaar van 2012 is volledig te wijten aan een daling in het volume, de prijzen zijn gestegen. Een nog verdere stijging van de prijzen kan de branche nekken. De BTW-verhoging van 19 naar 21 procent zal voor veel bedrijven niet doorberekend kunnen worden wat direct gevolg heeft voor het bedrijfsresultaat. Nergens in Europa is het verschil tussen prijzen in de supermarkt en in de horeca zo groot als in Nederland. Dat mensen door de crisis minder uitgeven, maakt de zorgen voor cafés nog groter. Een deel van de bedrijven verdient structureel te weinig en daarmee ontbreekt een goed toekomstperspectief.

*Minder cafés*
Dit leidt de komende jaren tot een afname van het aantal cafés. Cafés zullen de openingsuren weer rendabel moeten krijgen. Dit kunnen ze doen door in te spelen op andere doelgroepen en samenwerking. Veranderen van concept is hierbij vaak een must. Naar verwachting zal de omzet in 2012 en 2013 stabiliseren, waarbij prijsverhogingen en volumeafname elkaar opheffen.

*Leegloop clubs en discotheken*
Er dreigt een verdere leegloop van clubs en discotheken. Terwijl de concurrentie van festivals en evenementen afvlakt, vindt er een verschuiving plaats naar (feest)cafés die in de weekenden ook een dj hebben. Door de verstedelijking zullen de plattelandsdisco's het steeds moeilijker krijgen, omdat de doelgroep kleiner wordt. Onder maatschappelijke druk zal het verkopen van alcohol aan jongeren onder de 18 jaar verdwijnen, de vraag is alleen wanneer. De bedrijven die 16- en 17-jarigen als doelgroep hebben zullen hierop in moeten gaan spelen door zich te richten op andere doelgroepen of andere concepten. Er is al een beweging gaande dat club- en discotheekeigenaren stoppen met reguliere discotheekavonden en zich meer richten op events zowel binnen het bedrijf, als er buiten. Clubeigenaren moeten alle zeilen bijzetten om te ‘overleven'.

*Kansen en bedreigingen*
In de sectorprognose wordt ingegaan op de kansen en bedreigingen in de branche. Zo kan de café-eigenaar inspelen op gezondheidstendensen en daardoor het draagvlak van het café verbreden. In de toekomst zal er meer aandacht zijn voor gehoorschade en wordt het aanbieden van preventieve maatregelen gewaardeerd. Daarnaast zijn de kosten voor beveiliging en deurbewaking zijn fors gestegen, vinden verschuivingen van specifieke disco’s naar (feest)cafés plaats en hebben deze cafés in de weekenden een dj (verkapte disco’s). De kosten voor dj's en/of musici zijn de laatste tien jaar buitenproportioneel gestegen. Daarentegen geeft de BTW-verlaging op podiumkunsten naar 6 procent wel weer kansen.

*De nieuwe Drank- en Horecawet*
De nieuwe Drank- en Horecawet maakt het mogelijk om een art. 35 ontheffing te krijgen, waardoor feesten georganiseerd kunnen worden zonder verklaring sociale hygiëne. De nieuwe Drank- en Horecawet verplicht gemeenten om beleid te maken ten aanzien van paracommerciële instellingen. Hierdoor kan meer concurrentie ontstaan (sportkantines zouden bruiloften e.d. kunnen organiseren);
De gemeente is in deze nieuwe wet verantwoordelijk voor toezicht op de naleving.

*Crisisposter*
In de "afgelopen editie":http://www.decafekrant.nl/bladen.html van De CaféKrant is een poster gepresenteerd met 127 tips om de crisis door te komen. Doe er uw voordeel mee.

~Myrtille Vromans~

Overig nieuws