Authentieke koffie, dat wil de gast. Op de Horecava vertelt Jeroen Veldkamp over wat er hedendaags van koffie wordt verwacht. Een teruggreep naar nostalgische methodes van koffiezetten blijkt cruciaal.
*Japanse koffiekunsten*
Tijdens de presentatie laat Veldkamp een aantal klassieke constructies zien die steeds meer in trek raken. Een daarvan is de sifon, een natuurkundige opstelling waarbij twee glazen bollen boven een gasbrander hangen. Door middel van een fysisch proces verplaatst water uit de onderste bol met behulp van warmte zich naar de bovenste bol, alwaar het zich vermengt met koffie. Vervolgens wordt de gasbrander uitgezet, waardoor de koffie door een filter wordt terug gezogen in de onderste bol. De koffie die Veldkamp laat proeven is krachtig, bitter en heeft een rokerige geur. Ook laat hij het publiek kennismaken met de chemex, een glazen kan waarin een speciale filter wordt geplaatst. Het doel van deze methode is dat de maker zelf in de hand heeft hoe de koffie wordt bereid.
Beide methoden zijn van origine Japans, en dat laat volgens Veldkamp zien waar we mee te maken gaan krijgen. Japanners besteden meer aandacht aan het proces van de productie, waardoor de kwaliteit beter naar voren komt. Deze authenticiteit vervult een behoefte waar de gast op zoek naar is. Thuis koffie maken wordt namelijk steeds interessanter, dus de horecaondernemer moet een alternatief aanbieden dat net wat anders is.
*Alternatieve wijzes*
En daar zit het verschil in, in dat woord: alternatief. Volgens Veldkamp draait het in deze context om een vertrouwde manier via een ander pad te bewandelen. En dat kan op verschillende manieren. Delen versus nemen, oud versus nieuw, slow versus fast, goedkoop versus duur, tafel versus bar. Gasten zijn op zoek naar een nieuwe ervaring op koffiegebied, een aanpak die verrast. Veldkamp somt een aantal koffiecafés op die zich concentreren op een alternatieve manier van koffie drinken. Daar springen vooral KOKO in Amsterdam, Village in Utrecht en Normo in Antwerpen naar voren. De uitbaters van deze gelegenheden proberen de ervaring van het koffiedrinken net dat beetje extra te geven.
~Marijn Brok~
Trends 2013: Japonisme in de koffie
8 januari 2013