Op Prinsjesdag presenteerde het kabinet zijn plannen en bijbehorende begroting voor 2016. KHN ziet de werkgeverslasten weer toenemen.
Alweer een lastenstijging. Sinds 2007 zijn die werkgeverslasten al met meer dan 20 procent gestegen. Verder blijft herziening van de Wet werk en zekerheid uit én maakt KHN zich nog steeds zorgen over de btw. KHN is wel positief over de lastenverlichting voor werkende burgers: zij houden zon 70 euro per maand netto meer over.
*Horeca en belastinghervorming*
Hoewel de lasten voor werkende burgers worden verlicht met 5 miljard, is de discussie over de belastinghervorming niet van tafel. Dit betekent in de praktijk dat ook de discussie over een verhoging van het lage btw-tarief voor voedsel (in de horeca), overnachtingen en vrijetijdsproducten nog kan terugkomen. KHN vindt dat dit niet moet gebeuren en blijft zich hier tegen verzetten: dit is een te groot risico voor de horeca-afzet en de werkgelegenheid in onze branche.
*Horeca en werkgeversrisicos*
De werkgelegenheid in de horeca groeit. Maar wat doet het kabinet voor horecawerkgevers? Het kabinet biedt geen oplossing voor de zware last voor kleine werkgevers van loondoorbetaling bij ziekte. En hoewel de Koning sprak over zorgvuldige invoering van maatregelen en wegnemen van onbedoelde en ongewenste effecten, spreekt het kabinet in zijn plannen nog niet over reparatie van de Wet werk en zekerheid. Dit is wel nodig in een sector zoals de horeca met seizoenen, pieken en dalen. Een recente poll onder de KHN-leden laat zien dat 76 procent van hen zich twee keer bedenkt voordat vaste dienst wordt overwogen. KHN daagt het kabinet uit met echte oplossingen te komen die tussen werkgever en werknemer kunnen worden afgesproken (en dus niet via een cao).
*Horeca en minder werkgeverslasten*
In 2016 zijn de werkgeverslasten weer hoger. Pas voor 2017 heeft het kabinet een 'Lage Inkomens Voordeel'. Dat is een tegemoetkoming op de hoge werkgeverslasten bij lage inkomens. Maar dat voordeel wordt pas achteraf in 2018 uitbetaald. Het is alleen voor werknemers die precies tussen 100% en 120% van het wettelijke minimum loon verdienen. De uitwerking en het voordeel in geld is nu nog niet bekend.
*Horeca en accijnzen*
De laatste jaren zijn vooral de accijnzen op alcohol en suikerhoudende frisdranken verhoogd. Nu zijn de accijnzen op sappen en water aan de beurt. Dat gaan horecaondernemers terugzien in hogere inkoopprijzen. KHN vindt dit een slecht plan. Eerst accijns verhogen met gezondheidsargumenten en dan nu alleen maar uitbreiden tot meer producten omdat dit makkelijker is voor de belastingdienst.
*Horeca en veiligheid*
Het kabinet investeert de komende jaren nog wel in preventiemaatregelen voor het bedrijfsleven. We zien echter het beschikbare budget de komende jaren wel verder dalen. Dat betekent dat het een stuk lastiger gaat worden om volgend jaar succesvolle acties als Veilige Horeca 2015 op dezelfde schaal te herhalen.
*Horeca en handhaving/dienstverlening door de overheid?*
KHN is groot voorstander van een efficiënte overheid die doet aan digitale dienstverlening. KHN vindt dan ook dat er te weinig aandacht is van het kabinet voor service van de overheid bij het toepassen van de vele regels. Dat kan bijvoorbeeld door digitale regelhulpen en zelfinspecties aan te bieden. Dat voorkomt in de praktijk dat toezichthouders zelf (via een omweg) regeltjes maken die het vooral de toezichthouder makkelijker maakt en de bewijslast omdraait. KHN vindt dat de omgekeerde wereld.
*Horeca en beroepsonderwijs*
KHN is het eens met de minister van Onderwijs (OCW) om de aansluiting van het beroepsonderwijs op de wensen van het (regionale) bedrijfsleven verder te verbeteren. Zo gaat de minister zorgen voor meer flexibiliteit en maatwerk bij beroepsbegeleidende leerweg (werken & leren bij MBO-opleidingen). KHN vindt dat er voor goed beroepsonderwijs meer samenwerking nodig is tussen MBO-instellingen en bedrijven in de regio.
KHN hekelt hoge werkgeverslasten horeca
15 september 2015