“Misschien is dit wel het domste wat ik ooit heb gedaan”, lacht Nick Ran, de kersverse eigenaar van Feestcafé de Wijsneus op Texel. Op 13 juni werd hij eigenaar van de kroeg waar hij elf jaar als deejay werkte. Een hectische periode volgde, waarin hij in de zomermaanden een topomzet moest draaien.
“Het was een logische stap en het speelde al langer in mijn hoofd”, vertelt de jonge ondernemer. Ran nam het bedrijf over van Marcel Talsma. Deze horecaondernemer is ook eigenaar van café De Bilder in De Koog. “Marcel wilde zich meer focussen op één bedrijf. Ik kreeg de optie om de Wijsneus over te nemen. Ik huur het pand nog van Marcel. Het is nu een hectische periode. De hele overname moet je regelen én je moet klaar zijn voor het hoogseizoen. Er komt zoveel op je af en daarom is het prettig om een vangnet achter je te hebben. We hebben dezelfde belangen en daarom helpt hij me met ondernemen indien nodig. We werken op allerlei manieren samen. Als bij mij de spa rood op is, kan ik dat gemakkelijk bij hem halen en andersom.”
Zomertijd
Bij binnenkomst in de Wijsneus komen de aroma’s van een goed feest van de avond ervoor je tegemoet. De verlichte plek waar de deejay in de nachtelijke uurtjes plaats neemt, de discolampen, barokspiegels en kaarsen in fles zorgen voor een prettige feestambiance. In de zomermaanden is feestcafé de Wijsneus in De Koog op Texel zeven dagen per week open. “In juli en augustus is het volle bak werken. We ontvangen dan veel toeristen, groepen zoals voetbalteams of vrijgezellenfeesten, maar ook de Texelaars komen in het café. Dit maakt het publiek divers. Ik zie mijn werk als een hobby, waardoor ik niet door heb dat het hard werken is. Het is een drukke periode, waar ik veel energie uit haal.”
De ondernemer haalt onder meer zijn voldoening uit het organiseren van activiteiten. Zo stonden deze zomer de deejays van 538 en Slam FM op het programma.
Publiek bepaalt muziek
De Wijsneus is een feestcafé waarbij de ondernemer het liefste wil dat zijn gasten hun tijdsbesef verliezen. “Ik wil graag dat ze opgaan in de sfeer. Het barpersoneel en de deejays passen zich aan het publiek aan. Dat is onze kracht. De muziekkeuze is daarom super belangrijk. De muziek moet dansbaar zijn en zeker niet te plat. ‘Hompa-pa-pa’ kan echt niet meer. Met een artiestenprogramma probeer ik een divers publiek aan te spreken. Ik ben tevreden als het 2.30 uur is, de lichten gaan aan, maar men wil niet naar huis. We krijgen een applaus en ze blijven bier bestellen. Dan hebben we een goede avond gedraaid.”
Het podium heeft zojuist een nieuwe plek gekregen. De bar staat daarom centraal in de ruimte. “Vanaf de bar zie je alles.” Ran: “Nieuwe gasten wil ik graag overrompelen zodat ze terugkomen. De Wijsneus zit in een donkere ruimte zonder ramen. Muziek, licht en sfeer moeten daarom meteen goed zijn. Ik merk dat mensen vroeg op de avond eerst even komen kijken en dan later weer terugkomen. Dat geeft niets. Komen ze terug, dan blijven ze terugkomen. Ook de jaren erna en de Texelaars de weken erna. Dan doe je het goed.”
Sociale media
Ran heeft met zijn eerdere onderneming Socialfocus.nl ervaring in het gebruik van sociale media. “Als we om 22.00 uur open gaan, is het nog niet meteen druk op de dansvloer. Dat geeft mij mooi de tijd om actief te zijn op Facebook en Twitter. Mensen kunnen verzoekjes doen via Twitter. Het verbaast me echt hoeveel aanvragen ik krijg. Het bereik is groter dan je denkt. Het publiek kiest er bewust voor om je te volgen. Als je sociale media op de juiste manier inzet, kan dat zeer succesvol zijn.” Nick tipt ondernemers ook dat het een handige werkwijze is om je publiek beter te leren kennen. “Je volgers herken je sneller in je gasten.”
Alleen Texelaars
Het personeel bij de Wijsneus bestaat alleen uit Texelaars. “Daar kies ik bewust voor. Ik vind dat wanneer gasten informatie willen hebben over de omgeving waar ze zijn, de medewerkers dat moeten kunnen geven. Mijn personeel bestaat uit een mix van studenten, maar er werken ook een schoenenverkoper en een marinier. Ik vind gezelligheid op de werkvloer belangrijk.”
Ook communicatie staat hoog op Rans lijstje. “Iedere avond, voordat we beginnen met schoonmaken en ons klaarmaken voor de avond, drinken we samen een kop koffie. We bespreken de taakverdeling voor de komende avond en blikken terug op eerdere avonden. Even een momentje voor het personeel.”
Samenwerken
Nick Ran ziet de cafébranche een moeilijke toekomst tegemoet gaan. “De concurrentie is groot en we vissen allemaal in dezelfde vijver”, vertelt hij. “Ik geloof daarom in samenwerken. Het Tropical Sea Festival en Rondje de Koog zijn daarvan mooie voorbeelden. Alleen red je het niet. Aan de andere kant blijf je door de crisis scherper en gemotiveerd.” De ondernemer kijkt altijd om zich heen. Ieder jaar een paar dagen carnaval vieren in het Brabantse Raamsdonk vindt hij prachtig en biedt hem een hoop inspiratie. “Mijn grootste ergernis is slechte hygiëne of bier met een slechte schuimkraag. Dan ben ik zo weg!”
Waar de Wijsneus voorheen in de winter alleen in het weekend open was, wil Nick vijf dagen open. “Ik wil meer activiteiten organiseren, ook voor de Texelaars. Bij een activiteit moet je niet meteen geld willen verdienen, het kan zich ook terugbetalen op de lange termijn. En misschien is de Wijsneus overnemen wel het domste wat ik ooit heb gedaan, maar dat zal ik pas weten aan het einde van het jaar”, grapt de Texelaar.
Wie is Nick Ran
Geboren in Den Helder maar opgegroeid op Texel. Nick Ran is 31 jaar en woont in Den Burg Elf jaar lang was hij deejay bij de Wijsneus, tijdens zijn studie Media Entertainment Management, en in juni werd hij eigenaar. Wat hij zou doen met een zak vol geld? Een huis kopen, studieschuld aflossen én apparatuur voor een nieuwe lichtshow kopen. “Hier krijgen we leuke reacties op!”
DCK15Jaar
Foto: Odette Beekmans, Photodette