Anouk werd er ontdekt, net als Kane en Di-rect. Wie weet speelt deze week in Muziekcafé de Paap wel weer een nieuwe ontdekking de sterren van de hemel. De programmering is in handen van Ferry van Coesant, die het café al twintig jaar runt. De ondernemer heeft niet alleen een neus voor muziek, maar ook voor omzet.
Buiten is het koud en donker. De terrassen op de Grote Markt zijn leeg, Scheveningen is uitgestorven. Binnen bij Muziekcafé de Paap is het druk. Van oktober tot maart zijn de topmaanden voor het nachtcafé, dat uitsluitend op donderdag, vrijdag en zaterdag open is. Maar wel met iedere avond een band. Ferry: “Op donderdag probeer ik altijd een echt Haagse band te boeken die eigen werk speelt. Daar kan dus de nieuwe Kane tussen zitten! Maar qua omzet moet De Paap het hebben van vrijdag en zaterdag, dus dan boek ik coverbandjes die populaire muziek spelen. Vrijdag is rock georiënteerd, zaterdag soul en disco. Dan komt er wel 600 tot 1000 man.”
Omzet met muziek
Live muziek trekt publiek, zeker als je gratis naar binnen mag, zoals bij De Paap het geval is. Maar voor de ondernemer begint iedere weekendavond met een negatief saldo van €500 voor de band, zijn geluidsman en vijf drankjes voor alle bandleden. “Het voordeel van live muziek is dat klanten er eerder voor komen,” vertelt Ferry. “Ik wil ze zo vroeg mogelijk binnen hebben, want dan zijn ze nog vers. Vooral op zaterdag zie natte koppies met haar binnenkomen, net onder de douche vandaan. Die hebben dorst!”
De band speelt altijd van half elf tot half één. Eerst drie kwartier en na een kwartier pauze nog een uur. Ferry wil daarmee het optreden zo lang mogelijk rekken. “Veel bands spelen liever zeventig minuten aan een stuk. Ik laat dat alleen toe bij bands die heel bekend zijn. Commercieel is dat niet slim, want een deel van het publiek gaat na het optreden weg.”
Op zijn telefoon staan 800 nummers van boekbare bandjes. Gevraagd en ongevraagd krijgt hij demo’s toegestuurd, want iedereen wil in De Paap spelen. Maar Ferry is kritisch: het moet wel wat opleveren. “Ik programmeer alleen bands uit de regio, want die nemen de meeste aanhang mee. Een goede band uit Groningen levert niks op. Een enkele keer boek ik zelfs een band die ik niet goed vind, maar die wel veel publiek meeneemt. Als ik de tent maar vol heb! Op donderdag betaal ik de band niet, alleen drankjes en misschien 50 euro. Dan hoef ik ook niet zoveel om te zetten. Met 200 gasten en 1000 euro omzet, kom ik dan wel uit.”
De truc is om na het optreden niet met een halflege zaak achter te blijven. De band moet daarom meteen afbreken, zodat er gedanst kan worden. Ferry: “Het podium is een geliefde plek, omdat je vanaf daar de zaak in kan kijken. Hoe later het wordt, hoe commerciëler we draaien. Zo houden we de mensen zo lang mogelijk hier, tot het te laat is geworden om nog naar een andere kroeg te gaan. Totdat ze denken: we blijven wel in de Paap, want die is toch tot vijf uur open.”
FC Den Haag opgericht
Al meer dan een eeuw geleden was in het pand van De Paap een café gevestigd, dat toen Hof van Berlijn heette. In 1903 is daar zelfs FC Den Haag opgericht. Ferry was barkeeper in het tegenoverliggende café toen De Paap in 1997 in de verkoop ging. Samen met drie compagnons – een bevriende horecaondernemer, een collega barkeeper en diens broer – wist hij het pand te bemachtigen. Niet veel later kwam daar het ernaast gelegen restaurant bij, dat de toepasselijke naam Naast de Paap kreeg. De kok werd de vijfde compagnon.
Vanaf het moment dat Ferry en zijn compagnons De Paap kochten, hebben ze er een muziekcafé van gemaakt, dat meteen razend populair was. “We organiseerden het Haags poppodium, jamsessies, sing along. De Vrienden van Amstel zijn hier geweest en Marlboro Flashbacks. Er stonden rijen tot aan de hoek van de straat!”
Maar het nachtleven eiste zijn tol en twee compagnons hielden het na vijf jaar voor gezien. “Die hebben we met cashgeld uitgekocht. Na acht jaar hebben we het restaurant verkocht en toen mijn andere twee compagnons er ook uit wilden, hebben we tien appartementen en vier bedrijven verkocht. Die hadden we als belegging gekocht en net voor de crisis uitbrak weer verkocht. Je moet ook een beetje geluk hebben in het leven!”
Bier is bier
Ook het cafépand zelf heeft Ferry niet meer in eigendom. InBev bood hem een goede deal, zodat hij nu huurt via de brouwerij en Jupiler schenkt met een mooie korting. Zo mooi, dat hij de afkoopsom voor het lopende contract met Heineken zonder morren betaalde. De klant maakt het niets uit, weet Ferry, als het maar bier is. “Tachtig procent van de verkoop is pils. Eerst had ik Dommelsch, dat was toen ook van InBev, later Jupiler. Dat is echt een groot verschil in smaak: Dommelsch is bitter en Jupiler wat zoeter. Nul mensen hebben er wat van gezegd. Veel mensen bestellen Hertog Jan omdat ze er een echt glas bij krijgen in plaats van plastic. Maar als de Hertog Jan op is, gooi ik er ook wel eens een Jupiler onder. Hoor je niemand over.”
De plastic bierglazen mogen in tegenstelling tot echt glas mee naar buiten van de politie. “Voor mij heeft het alleen maar voordelen,” betoogt Ferry. “Vroeger lag de hele zaak na afloop vol met glas. Die plastic glazen blijven gewoon heel als je ermee gooit of als je ze laat vallen. En doordat gasten ermee naar buiten mogen als ze gaan roken, gaat ook mijn omzet door.”
Bijna failliet
In het verleden heeft Muziekcafé de Paap ook wel mindere perioden gekend. Een slepende rechtszaak over geluidsoverlast heeft het café bijna de das omgedaan. De bewoonster van één van de nieuwe appartementen vlak achter het café won de zaak, wat zijn sporen heeft nagelaten in de bedrijfsvoering van het café. “Bands moesten zachter spelen en sommige bands wilden daarom niet meer komen. Ook veel klanten bleven weg. Het was echt moeilijk om het hoofd boven water te houden.”
Om het probleem adequaat op te lossen heeft Ferry voor meer dan een ton aan zijn zaak vertimmerd. “De wanden zijn geïsoleerd, waardoor de zaak kleiner is geworden, en er ligt een geluidsisolerende vloer in. Als we boven een bepaald aantal decibel komen, gaat er een lamp branden als waarschuwing voor de geluidsman. Nog steeds blijven er bandjes weg die ik graag had willen hebben. Dat is jammer, maar we hebben dit jaar wel weer een goed jaar gedraaid.”
De laatste hit van De Paap is de Discobingo: een muziekquiz met leuke prijzen. “Vrienden van ons presenteren dat exclusief bij ons. Vooraf melden zich via Facebook vaak al twee- tot driehonderd deelnemers aan. Zoiets moet je niet elke maand doen, maar een keer of vier per jaar. Dan blijft het speciaal.”
Cijfers
Oppervlakte: 175 m2
Omzet: in de zomer tussen de 20 en 40 % lager dan in de winter
Social media: 8000 volgers op Facebook
Personeelsleden: 20 (fulltime bedrijfsleider, overigen parttimers)
Bier: €2,90
Fris: €2,70
Wijn: €3,40
Wodka: €4,50