Goede inkoop en voorraadbeheer zijn belangrijk. De laatste jaren zien we horecagroothandels transformeren van kale leveranciers tot volledig met cafébedrijven geïntegreerde partners. Niet gek,
want de groothandel beschikt over marktkennis en heeft specialisten in huis. Daar hebben ondernemers wel oren naar.
*De relatie*
Uw zaak zou niet kunnen draaien zonder de inspanningen van uw leveranciers. De ene ziet u een paar keer per week voor de dagverse producten, de andere kwam slechts eenmaal over de vloer, toen u de zaak startte en tafels en stoelen nodig had. Of de relatie nu regelmatig of eenmalig is, goed opletten bij het doen van inkopen en het maken van afleveringsafspraken is belangrijk.
*Dialoog*
Horecaondernemers willen steeds vaker en gerichter informatie en advies van hun groothandel. Men zoekt naar mogelijkheden om de bedrijfsvoering slimmer aan te pakken en het rendement te verbeteren. Groothandels gaan die dialoog graag aan. Ze kunnen veel betekenen voor hun klanten. Zo hebben diverse leveranciers softwaremodules en digitale rekensystemen gelanceerd, om bedrijven te helpen met ondernemerszaken zoals voorraadbeheer, kostenbesparingen en rendementsverbeteringen.
Makro Nederland bestaat dit jaar 45 jaar. Bij de viering van het jubileum werd een nieuwe slogan wereldkundig gemaakt: ÂPartner voor ondernemend Nederland. Alles wordt door groothandels in het werk gezet om het rendement bij de klanten te verbeteren.
*Voorraden*
Het hanteren van een optimale voorraad is van groot belang bij een (eet)café. Bij een te kleine voorraad moet de bediening Ânee verkopen en dat is natuurlijk geen pretje. Een te grote voorraad drukt op de kosten en het rendement. Welke soorten voorraad zijn er eigenlijk? We kennen een aantal termen. Zo is er de veiligheidsvoorraad. Om geen Ânee te hoeven verkopen, is dit de voorraad waarbij er altijd genoeg is tot de volgende levering van een product. Ook is er de seizoenvoorraad, bedoeld om in seizoensperioden de grote vraag naar een bepaald product of ingrediënt te kunnen opvangen. Verder kennen we de strategische voorraad, waarbij voorraad aangehouden wordt omdat bepaalde producten van tijd tot tijd lastiger te krijgen zijn.
*De dode voorraad*
De dode voorraad bestaat uit items en ingrediënten die niet meer gebruikt worden in de bedrijfsvoering. Een methode om deze in kaart te brengen, is om op vaste tijden (maandelijks of ieder kwartaal) de hele voorraad te tellen. De ondernemer weet dan per artikel de exacte aantallen en ziet welke artikelen niet aangevuld worden, maar ook niet uit de voorraad verdwijnen. Bij te veel dode voorraad worden te veel kosten gemaakt en dat drukt de winst en rentabiliteit van de onderneming.
*Technische voorraad*
De technische voorraad is de fysieke of ook wel werkelijke voorraad. Dit is wat de onderneming daadwerkelijk in de opslag- en koelruimten heeft liggen. Over de economische voorraad heeft de ondernemer betalingsverplichtingen en loopt hij risico. Deze voorraad wordt berekend door de technische voorraad op te tellen bij de lopende inkoopbestellingen en hiervan de lopende verkooporders af te trekken. De productievoorraad is na voorbewerking meteen inzetbaar in de keuken en/of op de werkvloer, meestal opgeslagen in koellades. Ten slotte is er de speculatievoorraad: verwachte prijsstijgingen van ingrediënten zorgen ervoor dat een ondernemer uit kostenoverweging een voorraad aanlegt.
*Diverse wegen*
Goede deals met een leverancier zijn, naast kwaliteit, nog altijd erg belangrijk. Er zijn diverse wegen te begaan met een leverancier. Het aantal combinaties is eindeloos. En prettig: niets is verplicht. Er is ruimte voor eigen concepten en ideeën, maar je kunt ze ook op een presenteerblaadje aangereikt krijgen.
Dat de rol van de groothandel in beweging is, is een feit. Via allerlei ingangen vinden leveranciers hun weg naar uw kroeg. Hoe ver ze komen, blijft aan de ondernemer. Dat het tegenwoordig zelfs helemaal tot achter de bar kan zijn, is in ieder geval een prettige gedachte.
Meer lezen over Groothandels? Download dan gratis de "nieuwste editie van De CaféKrant":http://www.decafekrant.nl/bladen.html
Inkopen, voorraad en groothandel 2.0
24 december 2013