De winnaars van de Horecava Innovation Award 2022 zijn bekendgemaakt. Overall winnaar 2022 is ENJAY, die met haar energie-terugwin systeem een ‘missing link’ biedt voor het klimaatvraagstuk en een lagere energierekening voor veel horecabedrijven.
Tot winnaar van de Duurzaamheid Award Karel de Vos werd Ozarka verkozen, die met hun herbruikbare producten en gesloten circulair systeem een oplossing biedt in de strijd tegen afval. Tijdens een alternatieve uitreiking kregen de winnaars hun prijs overhandigd uit handen van de afscheidnemende juryvoorzitter Hayk Simons.
Na twee juryrondes en na rijp beraad heeft de jury uit de ruim 100 ingezonden innovaties de winnaars geselecteerd. De prijzen zijn dit jaar, doordat Horecava in januari geen doorgang kon vinden, op een alternatieve wijze uitgereikt. De winnaars zijn thuis of op hun werkadres in het zonnetje gezet en kregen hun prijs overhandigd uit handen van juryvoorzitter Hayk Simons. Deze alternatieve uitreiking was de laatste taak voor de huidige juryvoorzitter die na vele jaren afscheid neemt en zijn werkzaamheden overdraagt aan Puck Wilbers, die vanaf Horecava Innovation Awards 2023 de jury zal voorzitten.
Innovatiekracht in coronacrisis
Juryvoorzitter Hayk Simons over de overall winnaar en tevens winnaar in de categorie Equipment & Services: "Ook dit jaar kijken we terug op een groot aantal inzendingen, veel genomineerden met mooie innovaties en prachtige categoriewinnaars die inspelen op ontwikkelingen door Corona zoals bijvoorbeeld personeelstekort. Maar ook zagen we vele initiatieven om de omzet en marge te verbeteren. Met absolute meerderheid is overall winnaar ENJAY door de jury verkozen. ENJAY reikt met haar energie-terugwin systeem een oplossing aan voor het klimaatvraagstuk én een lagere energierekening voor veel horecabedrijven!"
Winnaar Categorie Food & Beverage
De jury over de winnaar: "Deze gezonde, plantaardige, koude salade is vrij van kleurstoffen of bewaarmiddelen, speelt in op het gevoel van de gast om op een andere manier naar eten te kijken en daar dan ook een bewuste keuze in te maken. De Indian Summer is zeer goed van smaak door de samenstelling van de salade en daarbij is het een ‘ready to eat’-product. Het keukenteam zal zelf minder tijd hoeven te besteden aan het samenstellen van een salade maar kan er ook voor kiezen om de salade verder uit te breiden. Het speciale vries procedé zorgt ervoor dat er geen kleur en smaak verloren gaat, hetgeen kwalitatief een grote bijdrage levert aan de totale beleving. Op vele fronten een aanwinst in de huidige, aan verandering onderhevige, markt zowel voor de consument als de gast."
Winnaar categorie Equipment & Services
In de categorie Equipment & Services komt ENJAY als winnaar uit de bus. De jury: "Ondanks dat de technische toepassing (warmte wisseling) van deze inzending niet nieuw is, vraagt deze techniek wel om de nodige aanpassingen om het geschikt te maken voor de hospitality sector. ENJAY is het als eerste gelukt om deze missende link te ontwikkelen voor de horeca en meer rendement uit de afzuigkap te halen. Deze winnende inzending weet een snelle terugverdientijd (ROI van minder dan 3 jaar) te verbinden met een belangrijk milieuaspect, het terugdringen van de CO2 uitstoot. Een gemiddeld restaurant kan een besparing van 85.000 kWh aan stookkosten realiseren, wat neerkomt op circa 13.000 euro’s en gelijktijdig zo’n 25 ton minder CO2 uitstoten. De techniek is dusdanig aangepast, dat deze resultaten bereikt kunnen worden in horeca-omstandigheden. Dus ook bij zeer veel vetdampen in de afzuigkap. Een missende link voor dit vraagstuk is gesloten. ENJAY is een terechte winnaar."
Winnaar categorie Concepts, Interior & Design
De jury kiest Sugo als winnaar in de categorie Interior & Design: "Sugo begon als een 'gewone' pizzaketen. Maar met de nieuwe franchiseformule die niet draait om het openen van reguliere restaurants, maar om virtual branding en shop-in-shops kunnen ook andere horecaondernemers meeliften op het succes van het merk. Horecamannen Herman Hell en Hugo Kruijssen zetten hiermee slim in op merkbeleving, delivery en efficiëntie. Met succes: zonder te investeren in extra vierkante meters of personeel is de omzet van inmiddels zo'n twintig ondernemers (fors) verhoogd. Het concept klopt van a tot z. Dit franchise-concept biedt enorme kansen voor veel horeca-ondernemers en we beschouwen Sugo als vaandeldrager van deze nieuwe manier van franchisen. We verwachten dat velen zullen volgen."
Winnaar in de categorie Digital, Apps & Social Media
In de categorie Digital, Apps & Social Media is Scanfie verkozen tot winnaar met hun Alles-in-1 bestelsysteem. De jury: “Scanfie is een overzichtelijke alles-in-1 besteloplossing die zeer flexibel in te zetten is. Gasten kunnen met Scanfie zelf bestellen via een QR-code, waarbij de bestelling direct bij de bar of in de keuken uitkomt. Zo kun je als bedrijf ondanks het personeelstekort en de coronamaatregelen blijven voldoen aan de verwachtingen van je gasten. De combinatie van alle verschillende functionaliteiten, de eenvoudige koppeling met andere systemen en het overzichtelijke dashboard, maken Scanfie een krachtige tool voor elke ondernemer!”
Duurzaamheid Award Karel de Vos
De winnaar van de Duurzaamheid Award Karel de Vos is gekozen uit alle inzendingen van deze editie. De Duurzaamheid Award is vernoemd naar de oprichter en eerste voorzitter van de Horecava Innovation Award.
De Jury over de Duurzaamheid Award winnaar 2022: "Afgelopen jaren en zeker in deze coronatijd, wordt er heel wat afgehaald en thuisbezorgd door horecaondernemers. Als jury van de Duurzaamheid Award Karel de Vos vinden wij het shocking om te zien hoeveel eenmalige plastic verpakkingsmateriaal daarbij komt kijken. Kan dat nou niet beter? Wetende dat plastic tot de grootste afvalstromen ter wereld behoort en wij in het Westen grootverbruiker zijn. Dumpen in het milieu is zo niét 2022. Wij willen herbruikbare verpakkingen zien; niets heeft meer impact op een beter milieu dan hergebruik! Maar hoe organiseer je dat gebruikte verpakkingen ook weer terugkomen en daadwerkelijk opnieuw worden gebruikt? Daar heeft Ozarka goed over doorgedacht. Wij worden blij van het gesloten circulaire systeem dat zij hebben ontwikkeld: ‘Re-usable as a service.’ Let’s do it!"