De horeca is weer open, de terrassen stromen vol. Er gloort licht aan het eind van de donkere coronatunnel, waar veel Foodservice-ondernemers de afgelopen maanden doorheen gingen. De tijd is aangebroken om de financiële dompers te inventariseren en daarna de gederfde inkomsten te compenseren. Prijsverhogingen in de horeca lonken, maar herbergen voor de langere termijn een groot gevaar, zo signaleert het FoodService Instituut Nederland (FSIN) in haar meest recente dossier.
De horeca in Nederland kampt momenteel met drie grote en legitieme problemen die de prijzen omhoogstuwen: de schuldenlast van de ondernemers is groot door de coronacrisis, de inkoopprijzen van producten lijken snel te gaan stijgen en door een tekort aan personeel vliegen de loonkosten omhoog. Om dit te compenseren is het voor horecaondernemers aanlokkelijk om de prijzen voor de consument snel te verhogen en daarmee de inkomsten op te krikken. Een noodgreep, die op de korte termijn effect sorteert, maar op lange termijn schadelijk is, meldt het FSIN in het dossier ‘De prijzen omhoog? Het gevaar van prijsverhogingen in de horeca’.
Consumenten staan op korte termijn welwillend tegenover prijsverhogingen. Sympathie voor de zwaar getroffen sector is groot en consumenten zijn meer dan bereid een deel van het geld dat ‘onvrijwillig’ is bespaard in de twee lockdowns uit te geven in de horeca.
Zorgwekkend
Op de lange termijn zijn de risico’s van snelle prijsverhogingen echter zorgwekkend. Het kennisinstituut verwacht dat er na de zomer een ommekeer komt in de bereidheid om hogere prijzen te betalen. ,,Belangrijk om te onthouden is dat de Gemaksgeneraties (Millennials en Generatie Z) snel meer invloed krijgen op de foodsector. Zij willen vooral frequent een hapje buiten de deur eten voor een toegankelijke prijs, in plaats van af en toe uitgebreid uit eten voor een hoger tarief’’, zegt Inga Blokker, directeur van het FoodService Instituut Nederland.
Het is niet alleen belangrijk om aan te sluiten bij de kern van de consumentenbehoeften, ook het concurrentieveld verandert, meldt het instituut. Blokker: ,,Foodretailers zijn al jaren bezig om consumenten ook in directe consumptie te bedienen, met name op het gebied van gemak. Maar ook andere spelers strijden met toegankelijker geprijsde waren om de gunst van de consument, zoals fastfoodspelers of de deliverymarkt.’’
Voor de horeca is het van cruciaal belang om zich voor te bereiden op een toekomst waarin de horeca vaker wordt gedwongen om de concurrentie aan te gaan met zowel Foodretail, als andere spelers in de foodservicesector. Kansen voor de horeca liggen daarbij op lange termijn niet in prijsverhogingen, maar in het bieden van een betaalbare beleving.