Specialty coffee is in de afgelopen jaren steeds populairder geworden in Nederland. Uit onderzoek van Koffietje.nl blijkt dat ongeveer de helft van de koffiedrinkers één of meerdere keren per week een koffiebar bezoekt. Per bezoek bestellen we gemiddeld 2 drankjes, met een sterke voorkeur voor cappuccino, espresso of zwarte koffie. Echter weet bijna de helft van deze coffeelovers niet wat specialty coffee is.
Cappuccino, espresso en koffie nog steeds populair
Cappuccino is veruit het populairst (57%) en wordt vooral door vrouwen besteld. Mannen verkiezen de espresso boven een cappuccino, terwijl vrouwen dan toch liever een latte bestellen. Slechts 18% drinkt wel eens filterkoffie V60 (11%), Aeropress (5%) of Chemex (3%) in een koffiebar. Opvallend dat de traditionele top 3 in de Randstad lijkt te verdwijnen. Zo wordt in Noord-Holland eerder een V60 of Flat White besteld dan een normaal bakje zwarte koffie. Decaf koffie wordt overigens vrijwel niet besteld in een koffiebar (1%).
Koffie met verschillende siropen
Meer dan de helft (57%) van de koffiedrinkers zegt te weten wat specialty coffee is. Echter blijkt uit een vervolgvraag dat 26% van de mensen die zeggen te weten wat specialty coffee is, het eigenlijk niet weten. Zo’n 13% hiervan denkt namelijk dat het koffie met verschillende siropen is, in plaats van koffie die voldoet aan criteria en richtlijnen bepaald door het SCA.
Alcohol is niet belangrijk
In een koffiebar verwachten we naast goede koffie vooral eten en gebak (51%), tafelservice (37%), een terras (32%) en WiFi (32%). Ook letten we op het type machine in een koffiebar (34%), omdat we daaruit op kunnen maken of de koffie daadwerkelijk goed is. In ongeveer de helft van de koffiebars vind je overigens een machine van het Italiaanse merk La Marzocco. Alcohol vinden we helemaal niet belangrijk in een koffiebar (1%), ook vegan opties (10%) lijken niet belangrijk.
Consistentie van koffie en personeel
Uit de tips van koffiedrinkers blijkt dat een eerste goede ervaring in een koffiebar niet betekent dat het de tweede keer net zo goed is. Dat verschilt nogal per barista, aldus de koffiedrinker. Daarnaast vindt de koffiedrinker dat een koffiebar niet door moet slaan in extra mogelijkheden en vooral de basis moet respecteren.