Of u nu een bruine kroeg runt of een strakke loungebar heeft, kleur is alom aanwezig. Kleur is van belang op onze waarnemingen en ervaringen. Kleur kan functioneren van mensen beïnvloeden. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat het zien van een bepaalde kleur voldoende is om gedrag en emoties te produceren die sterke overeenkomsten vertoont met de betekenis van de kleur.
Onlangs studeerden Maartje Vugts en Pieter Philippart af aan de Universiteit van Tilburg op het gebruik van rood als omgevingskleur tijdens onderhandelingen. Wat blijkt? Deelnemers aan het onderzoek ervaren meer negatieve emoties in een rode kamer in vergelijking met proefpersonen die in een neutrale kamer moesten onderhandelen.
Hoe mooi u een bepaalde kleur dan ook mag vinden, wellicht is het handig om wat weet van kleurgebruik te hebben voordat u uw cafébedrijf een nieuw likje verf geeft.
Rood
Rood heeft meer persoonlijke associaties dan welke andere kleur ook. Het wordt gezien als stimulerend en enthousiasmerend. Rood is ook de bekendste signaalkleur en trekt direct de aandacht van een kijker. In Zuid-Afrika de kleur van de rouw.
Oranje
Oranje staat dicht bij rood. Mensen houden van of haten oranje. Hard oranje dekt een positieve of negatieve lading. Meer zachtere tonen weerspiegelen warmte en energie.
Geel
Geel wordt geassocieerd met opportunisme, verlichting en blijheid. Goudgeel draagt de belofte van een voorspoedige toekomst met zich mee. In diverse culturen staat geel ook voor gevaar, hoop of lafheid.
Groen
Groen neemt van alle kleuren het grootste deel in van het kleurenspectrum van het menselijk oog. Groen is de overheersende kleur in de natuur en daarom ideaal bij interieurinrichtingen. We zijn immers toch al zo aan deze kleur gewend. Groen staat voor rust, verfrissing, vrede en ecologie. Maar de kleur heeft ook een institutionele kant: denk aan ziekenhuizen en papiergeld.
Blauw
Blauw is wereldwijd de meest favoriete kleur. Zowel mannen als vrouwen vinden blauw aantrekkelijk. Blauw staat voor vertrouwen, betrokken en onafhankelijkheid. Harde tonen kunnen overkomen als ongeïnteresseerd en koud.
Paars
Paars belichaamt het stimulerende van rood en het kalme van blauw. Deze dichotomie kan voor onrust of ongemakkelijkheid zorgen. Dit kan worden voorkomen door de rol van de ondertoon van paars duidelijk naar voren te laten komen. Aan paars worden mystieke en Koninklijke eigenschappen toebedeeld.
Roze
Jeugdig, energiek en opwindend – dat is roze. Minder energiek dan rood vanwege de inmenging van de puurheid van wit. Roze wordt vaak geassocieerd met romantiek. Roze rozen zijn de meest verkochte bloemen ter wereld, dus dat zou zomaar kunnen kloppen. Vrouwen met een druk bestaan (kinderen, werk, partner) verkiezen dikwijls roze als lievelingskleur omdat die kleur ze onbewust aan hun onbekommerde kinderjaren doet denken.
Bruin
Bruin staat voor stabiliteit, toegankelijkheid en betrouwbaarheid. De kleur bruin wordt geassocieerd met aarde en alle organische dingen.
Grijs
Grijs staat voor intelligentie, kennis en wijsheid. Grijs wordt bezien als duurzaam, klassiek en verfijnd. Deze kleur is waardig, conservatief en straalt autoriteit uit. Wordt gezien als de ultieme compromiskleur: de menging van de extremen wit en zwart.
Zwart
Straalt autoriteit en macht uit. Zwart kan sterke emoties ontlokken, teveel kan overweldigend zijn. Zwart staat soms voor leegte. Klassieke kleur voor kleding. In China dragen veel jonge jongens zwarte kledij.
Wit
Staat voor puurheid, schoonheid en neutraliteit. Doktoren en bruiden dragen wit. Een wit hek rond het huis straalt vrolijkheid en vredigheid uit. In oosterse culturen is wit het meest gebruikt bij uitvaarten en in Japan staat wit zelfs symbool voor de dood.
Alle kleuren in ogenschouw nemend, kan het heus geen kwaad om het café eens een nieuw likje verf te geven. Een zorgvuldig gekozen kleurtje is op zijn plaats in de kroeg.
DCK15Jaar