De omzet van Heineken is in het eerste half jaar gegroeid. De brouwer dankte zijn groei onder andere aan de gestegen omzet in Azië en Amerika.
De omzet steeg met vijf procent naar 8,78 miljard euro. De nettowinst nam met 1,6 procent toe naar 705 miljoen euro. Heineken verkocht 3,8 procent meer bier.
*Stijgende inkoopkosten*
In de eerste helft van 2012 stegen de inkoopkosten per hectoliter met 6,9 procent. Grondstoffen werden duurder en ook nam de populariteit van wegwerpverpakkingen toe. Heineken wist de extra kosten via hogere prijzen grotendeels door te berekenen.
*Buiten Europa*
In Centraal- en Oost-Europa heeft Heineken een 'solide autonome omzet- en volumegroei' bereikt. In Afrika, het Midden-Oosten, Azië-Pacific en Noord- en Zuid-Amerika sprak de brouwerij over 'uitstekende omzet- en winstresultaten'.
*Blijven investeren*
Het bedrijf zal in het tweede deel van 2012 blijven investeren in de uitbreiding van haar andere wereldwijde merken: Desperados, Strongbow Gold, Amstel en Sol.
~Myrtille Vromans~
Hogere omzet eerste half jaar voor Heineken
23 augustus 2012