Jong personeel is bijna niet meer te vinden en de jongeren die in de horeca willen werken, willen werken wanneer het hún uitkomt. Hoe ga je daar als horecaondernemer mee om? Om antwoord te geven op die vraag voerde Please, expert op het gebied van personeel en werkgeven in de horeca, een doelgroeponderzoek uit onder ruim 400 jongeren geboren tussen 1995 en 2012, oftewel: Gen Z.
Dit zijn de belangrijkste bevindingen van het doelgroeponderzoek
· de belangrijkste driver om voor een werkgever te kiezen zijn een gezellige werksfeer en collega’s (73%)
· de hoogte van het salaris is slechts voor 66% belangrijk in de keuze voor een werkgever
· net als de belangrijkste reden om ergens te gaan werken, is de afwezigheid van een gezellige sfeer/leuke collega’s de belangrijkste reden om op zoek te gaan naar een andere (bij)baan (60%). Salaris wordt minder vaak genoemd (42%).
· Verder spelen ook de volgende aspecten een rol in het op zoek gaan naar een andere baan: gebrek aan waardering (31%), te weinig uitdaging/afwisseling (27%) of geen vertrouwen van de leidinggevende (22%).
· 64% van de ondervraagde jongeren wil de ruimte om iedere week meer of minder uren te kunnen maken, als dat niet kan, is dat voor 24% een reden om te kiezen voor een andere baan.
· Meer dan welke branche dan ook, wil personeel in de horeca liever bij een klein bedrijf, dan bij een groot bedrijf werken (48%).
De beste tips van succesvolle horecaondernemers
De sfeer op de werkvloer is dus cruciaal om personeel te behouden (en aan te trekken) en daar heb je als werkgever direct invloed op! En Please zou Please niet zijn als ze niet ook een paar concrete en praktische tips hebben verzameld. Hiervoor belden we met verschillende horecaondernemers om te vragen naar hún beste tactieken.
Tip 1: Koppel nieuwe medewerkers aan een buddy
Een buddy-systeem is perfect om een nieuwe collega meteen onderdeel te maken van het team. Op deze manier stimuleer je samenwerking en geef je huidige medewerkers een gevoel van verantwoordelijkheid en vertrouwen. Daarnaast ontstaat er snel een band tussen medewerkers en kunnen zij praktijkervaringen met elkaar uitwisselen.
Tip 2: Ben de werkgever/leidinggevende die je vroeger zelf had gewild
Zorg dat je tijd vrij maakt om succes te vieren en je medewerkers te complimenteren. Hoe leuk is het om aan het einde van een drukke dag te delen hoeveel omzet je samen hebt gedraaid? Zo creëer je meer betrokkenheid, toon je vertrouwen én motiveer je je team om volgende week wéér zo’n goede omzet te draaien.
Tip 3: Investeer in de ontwikkeling van je team
Onvoldoende afwisseling of uitdaging is voor 27% een reden om op zoek te gaan naar een andere baan. Houd daarom je rijzende sterren en talenten goed in de gaten. Wie weet staat jouw volgende bedrijfsleider of sous-chef nu wel in de afwas. Spot talent op tijd en bied passende cursussen en opleidingen aan. Dit zorgt er niet alleen voor dat je personeel langer aan je bindt, maar draagt ook direct bij de kwaliteit van jouw zaak.
Extra tip: zet het STAP-budget in om de cursussen en opleidingen van je team (deels) te betalen. Heb je daar hulp bij nodig? Bel gerust met een van onze experts.
Tip 4: Laat je team zélf hun nieuwe collega werven
Het werven via-via draagt bij aan een hecht en loyaal team onderling. Veel ondernemers zijn terughoudend als het aankomt op het aannemen van een vriend, vriendin, broer of zus, uit angst voor kliekvorming en verminderde productiviteit, maar volgens succesvolle horecaondernemers bewijst de praktijk het tegendeel.
Tip 5: Laat personeel zélf hun (secundaire) arbeidsvoorwaarden kiezen
Veel werkgevers hebben een (te) conservatieve mindset als het gaat om contractvoorwaarden. Ze volgen gewoon de cao en dat is het dan. Maar in een competitieve arbeidsmarkt als deze moet je juist onderscheidend zijn. Wil je personeel werken wanneer het hún uitkomt? Ga daar dan gewoon in mee. Krampachtig vasthouden aan regels omdat 'je dat al jaren zo doet' werkt vaak averechts. Wil een andere werknemer geen reiskostenvergoeding, maar een vergoeding voor een Netflixabonnement? Doen! Het werpt écht z’n vruchten af.
Nog een extra tip: wist je dat je voor veel leuke extraatjes voor je personeel gebruik kunt maken van de vrije ruimte binnen de werkkostenregeling (WKR). Zo kun je deze extraatjes onbelast aanbieden. Win-win!
Meer informatie?
Wil je nou meer tips over het creëren van een hecht team in jouw horecazaak? Of ben je benieuwd naar andere uitkomsten van het doelgroeponderzoek van Please onder 400 jongeren?
Download hier het gratis whitepaper: ‘Hoe maak je jouw zaak aantrekkelijkvoor huidige én nieuwe medewerkers?’