Al bijna duizend jaar is Affligem een geliefd abdijbier onder speciaalbierliefhebbers. Het werd internationaal meervoudig bekroond tot het beste blond speciaalbier. Met de ontwikkeling van een eigen merkwereld voor de Nederlandse markt breekt voor Affligem een nieuw hoofdstuk aan.
Martijn Ophof, brand manager van Affligem in Nederland, licht toe: “Affligem kent een geschiedenis die teruggaat tot de middeleeuwen. En al is de wereld sindsdien drastisch veranderd, de passie en het vakmanschap van het merk blijft onverminderd voelbaar. Dit willen we op een opvallende manier overbrengen.” De ontwikkeling van een unieke middeleeuwse merkwereld stelt Affligem in staat om dit gevoel eenduidig uit te dragen door diverse kanalen. Van kroegen en de supermarkten tot de timelines op social media. En van fysieke stands tot geanimeerde video’s.
Hiermee speelt het merk in op de versnippering van het medialandschap en de opkomst van retail media. Ophof: “Waar je ons ook zult tegenkomen, alles draagt in één oogopslag het merkgevoel van Affligem uit. Dat is het voordeel van een stijl die sterk opvalt.”
De toewijding die Affligem steekt in de kwaliteit van haar bieren, stak het merk ook in de ontwikkeling van de visuele identiteit. Ruim een jaar lang werkte een team specialisten van Affligem samen met creatief bureau Alfred aan de totstandkoming. Zo werd voor stijlreferenties uitgebreid onderzoek gedaan naar middeleeuwse kunst en naar de geschiedenis van de abdij in Affligem. Voor een authentieke uitstraling is de stijl eerst door kunstenaars handgeschilderd, en pas daarna gedigitaliseerd.
Zoals Ophof stelt: “Niet alleen ons bier, maar ook deze totstandkoming was monnikenwerk.” Wie goed kijkt, ziet in de visuele wereld subtiele verwijzingen naar de moderne tijd. Deze verwijzingen naar het hedendaagse zien we ook terug in de digitale campagne, die de aftrap van de merkwereld markeert. Het is een speels signaal dat aandacht voor ambacht en traditie bij Affligem hand in hand gaan met een open blik op het heden.
Blijf op de hoogte!
Eén keer per week het actuele en relevante cafénieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.