Laten we eerlijk zijn: de cafébranche heeft het zwaar. Eén van de oorzaken is het bezoek van jongeren aan festivals. De festivals
schieten als paddenstoelen uit de grond en de entreeprijzen voor deze evenementen zijn niet van de lucht. Er wordt met gemak vijftig tot honderd euro neergeteld voor een entreekaartje, en dan ben je alleen nog maar binnen. Jongeren houden geen geld meer over voor het traditionele café en vervreemden langzamerhand van de branche.
~Foto: De ingang van Lowlands. Fotograaf: Dan Kamminga~
Wanneer je eenmaal bij zoÂn festival binnen bent, dan moet er natuurlijk ook nog wat gegeten en gedronken worden. Daarnaast kost het vervoer ook geld en wordt er nog een leuk souvenir gekocht. Al dat geld vloeit niet meer de kassa van de kroeg in. Het geld kan immers maar één keer uitgegeven worden. Zijn er kansen voor de cafébranche op het gebied van festivals? We zoeken een paar leuke voorbeelden voor je op, maar merken ook een aantal bedreigingen op.
*Scheldejazz, Terneuzen*
Jazz en blues doen het goed bij de iets oudere bezoekers. Bijna iedere zichzelf respecterende stad organiseert een dergelijk festival en de horeca, gemeente en derde partijen slaan de handen ineen om een flinke bezoekersstroom te genereren en zodoende de omzet van de horeca te doen toenemen. Scheldejazz vindt jaarlijks plaats in mei en cafés zoals Porgy en Bess en Du Commerce doen hier aan mee. Voordeel van een gezamenlijk georganiseerd evenement is bijvoorbeeld de gezamenlijke promotie en de betrokkenheid van sponsoren. Alkmaar Blues Express, het de Koninck Blues Festival in Delft en Breda Jazz zijn ook goede voorbeelden van gelijksoortige evenementen.
*Voorbeeldstad*
Je zou Amersfoort als voorbeeld kunnen nemen. Het wemelt er van de festivals in het stadscentrum, en dan met name in de zomer. In juni vindt het jazzfestival plaats, waaraan onder andere Café Miles en Lazy Louis meedoen en in augustus is de stad in Latijns-Amerikaanse sferen tijdens het Nuevos Dias Latinos festival. Eind augustus kunnen straattheaterliefhebbers hun hart ophalen tijdens het Spoffin festival en tijdens Proef Amersfoort komen hele drommen culinair ingestelde bezoekers naar de Keistad. Prachtige initiatieven die de horeca een flinke duw in de rug geven.
*Organiseer een eigen festival*
Er zijn cafés die hun eigen festival organiseren. Dat gebeurt vaak wanneer er aanleiding voor is, zoals de lokale kermis of jaarmarkt, maar het kan ook Âstand-aloneÂ. Cafés die dit organiseren, hebben vaak al wel een traditie met betrekking tot het organiseren van concerten. In Assen slaan horecaondernemers de handen ineen wanneer het weer tijd is voor de TT. In Haaksbergen organiseert Grand Café Centraal jaarlijks de Haaksbergse Bandavond; een evenement waar alleen formaties aantreden waarin Haaksbergenaren in de gelederen zitten. De gage van deze band is vanzelfsprekend niet zo hoog als die van een  pak hem beet  Prince of U2.
~Thijs Jacobs~
Daarom wint festival van het café
24 juni 2015