Met het verdwijnen van de grote winkelketens in de Nederlandse binnensteden is er bij lokale politici een grote drang ontstaan om de leegstand op te
vullen met horeca. Het is maar de vraag of dat verstandig isÂ
Misschien kun je de binnenstad beter teruggeven aan de bewoners of de huurprijzen van winkelpanden structureel verlagen, zodat er een meer gevarieerd en aantrekkelijk aanbod ontstaat. Eén ding is namelijk wel duidelijk geworden de laatste jaren: behoefte aan uniforme winkels in de binnenstad is er niet en de horeca heeft de aanzuigende werking van winkels wel nodig om genoeg gasten binnen te kunnen krijgen.
Voor de beste prijs moet je al lang niet meer in een fysieke winkel zijn, dus de enige manier om het verschil te maken als winkel is uniciteit, service en locatie. Uniciteit door het aanbieden van producten die anders zijn dan het gros van het aanbod, service door hulp bij het uitkiezen van een product en dienstverlening bij eventuele mankementen en als laatste het aanbieden van een unieke locatie die een beleving biedt. Die beleving biedt kansen voor horeca. Is shoppen onder het genot van een drankje of een hapje niet veel leuker? Laat de winkelbedienden je bijvoorbeeld verwennen door de door jou gevraagde artikelen te komen brengen naar het loungegedeelte, waar jij van een espresso zit te genieten. Dat is het serviceniveau dat winkels in de binnenstad onderscheidt van webwinkels.
De hierboven gepresenteerde formule is een perfect voorbeeld van ÂblendingÂ. Iets dat al lange tijd de wens is van de consument, maar door starre regelgeving van (lokale) overheden wordt tegengehouden. Bizar eigenlijk. Waarom zou je als kroegbaas geen voorgemixte cocktails mogen verkopen of de kunstcollectie aan de wand aan de man mogen brengen? Waarom mag een kapper geen champagne verkopen om de ervaring uniek te maken? Het heeft allemaal te maken met een log administratief apparaat. Een stoffige machine die overheid heet. Het lijkt er sterk op dat de veranderende maatschappij niet alleen voor klassieke warenhuizen te snel gaat, maar ook voor de overheid. Misschien bestaat de term horeca over een aantal jaar ook niet meerÂ
Wie weet er een goede naam voor de hybride vorm tussen winkels en horeca? Belevingswinkelen? "Stuur me maar een suggestieÂ
":mailto:thijs.jacobs@uitgeverijps.nl
~Thijs Jacobs~
Column: leegstand betekent het einde van de horeca
22 februari 2016