Column: Klaag maar raak. Het helpt niet

2 november 2015
Column: Klaag maar raak. Het helpt niet

Reguleren, reguleren, reguleren. De deeleconomie zorgt voor onrust, maar dan wel vooral bij de regelgever en de gevestigde orde. Jan met de pet vindt het
namelijk prima. Sterker nog: voor de consument is er vandaag de dag meer te kiezen dan ooit en nog voor een betere prijs ook. Binnen de horeca kennen we de klaagzang van de hotelier: eerst waren de OTA’s, zoals Booking.com en Expedia, niet goed (en nog steeds niet) en nu durven particulieren ook nog hun woning te verhuren via Airbnb. Schandalig! Hoe durven ze?!

*Waarschuwingen waren er genoeg*
Restaurateurs slapen ook niet meer zo lekker; sinds kort kunnen hobbykoks hun diensten aanbieden via Airdnd. Ze toveren de heerlijkste gerechten op tafel binnen de gemoedelijke sfeer van hun eigen woning. De service is vaak uitmuntend, want er is veel aandacht voor de gast en de kwaliteit van de gerechten van deze hobbykoks zal weinig onderdoen voor de kwaliteit van het voedsel in restaurants. Sterker nog: veel restaurants leggen zich toe op ‘veel voor weinig’ en de kaart kent weinig verrassingen. Voor verrassende gerechten moet je toch meestal naar een duurder restaurant. Het ‘probleem’ van Airdnd? Dat het zowel het lage als het hoge segment binnen de horeca beconcurreert. De prijs is laag, maar de gerechten zijn tegelijkertijd kwalitatief vaak passend bij het hoge segment. Met stress bij restaurateurs tot gevolg… Aan de andere kant heeft de markt genoeg tijd gehad om zelf een oplossing te verzinnen. Met de hotellerie als voorbeeld zou men toch gewaarschuwd moeten zijn?

*Nieuwe aanbieders snappen het gewoon wel*
Reserveren in een restaurant is vaak een crime. Veel restaurants hebben geen online reserveringsmodule en de telefoon opnemen blijkt ook lastig. Hoe anders is het bij Airdnd. Een vlotte website met uitstekende reserveermogelijkheden. Bovendien vertellen de koks gepassioneerd over hun gerechten op hun profielpagina en is de prijsstelling direct duidelijk.

*Klaagzang*
Waarom ik dit verhaal vertel? Omdat hoteliers en restaurateurs klagen. Heel veel klagen. Tegelijkertijd heeft de cafébranche al decennialang concurrentie van marktvreemde partijen. Bier, wijn en fris zijn verkrijgbaar bij supermarkt en slijter. Hoor je café-ondernemers roepen om regulering? Nee. De kroegeigenaren weten dat de toegevoegde waarde zit in gezelligheid, gastvrijheid en sfeer. Daarvoor komt men naar je café. Niet alleen voor bier.

*De laatste stuiptrekkingen*
Wanneer hoteliers en restaurateurs gaan beseffen dat de toegevoegde waarde zit in beleving (en dus niet in 100 identieke slaaphokken in een betonblok of een saaie menukaart in een restaurant met slechte bediening), dan kan er met open vizier gestreden worden. Ja, de cafébranche heeft het moeilijk, maar de andere horecabranches moeten nog aan een strijd beginnen die kroegbazen al gestreden hebben. Ik ben benieuwd naar de volgende reguleringsronde die niets, maar dan ook niets oplevert. Het is alsof je een dijk bouwt van vloeipapier. De wereld verandert en de burger bekijkt de stuiptrekkingen van de gevestigde orde met argwaan, terwijl ze op Airbnb de plannen maken voor het volgende uitstapje. Deal with it. Maak er het beste van en zorg ervoor dat je gasten terugkomen. Niet alleen voor het product, maar vooral voor de beleving.

~Thijs Jacobs~

Overig nieuws