Cafés klagen hardop over de zondagopenstelling van supermarkten. Dit komt hoofdzakelijk omdat bier een stuntartikel is
bij supermarkten.
*Zó laag!*
De prijzen van bier liggen in het supermarktkanaal zo laag, dat zelfs cafés soms beter uit zijn door naar de supermarkt te gaan voor hun bierinkopen dan bier af te nemen van hun vaste grossier. Dit stelt het Food Service Instituut Nederland (FSIN) in hun recent verschenen dossier 'Zondagshopper'.
*Groot verschil stuntweken*
In weken waarin bier in de reclame is, is het prijsverschil tussen retail en horeca soms meer dan factor vijf. Consumenten maken daarom vaker de overstap naar de supermarkt.
*Inspelen op ontwikkelingen*
Horecazaken kunnen ook profijt hebben van de supermarkten die op zondag open zijn, blijkt uit het dossier. Vooral de zaken in de buurt van supermarkten waar veel publiek komt (high traffic-locaties). Als tip geeft FSIN dat horecabedrijven in moeten spelen op de behoefte van ouderen. Ook een duurzaam, gezond aanbod zijn goed. Daarnaast zijn kleinere porties, en hogere kwaliteit voor een eerlijke prijs, een pre.
~Door~ "~Frank Lindner~":mailto:frank.lindner@uitgeverijps.nl
Cafés moeten nadelen zondagsopening super ombuigen in voordelen
18 december 2013