Bier is er tegenwoordig in een bijna oneindige hoeveelheid soorten en smaken en alleen al in Nederland ligt het aantal grote brouwerijen, uiteenlopend van kleine thuisbrouwers tot grote brouwerijketens, boven de achthonderd. Om zicht te houden op de ontwikkelingen presenteert De CaféKrant in de rubriek Brouwwereld de grote spelers op de nationale en internationale biermarkt. Met deze keer BrewDog, dat onlangs zijn tweede locatie in Nederland opende en in de komende jaren flink wil uitbreiden.
BrewDog zag in 2007 het levenslicht. Oprichters James Watt en Martin Dickie hadden genoeg van de ‘saaie en benauwde’ Britse biermarkt, zoals de brouwerij het zelf omschrijft, en wilden Amerikaans geïnspireerde IPA’s en imperial stouts brouwen. Dickie had in de jaren daarvoor ervaring opgedaan bij de Thornbridge Brewery en samen met Watt begon hij in Fraserburgh, een plaatsje in het noordoosten van Schotland, zelf te brouwen. De twee startten met kleine batches die zij op lokale markten vanuit hun bedrijfsbusje verkochten en bouwden op die manier langzaam een naam op. Een jaar later kon BrewDog door een banklening de volgende stap zetten en ook op publicitair vlak volgde een doorbraak. De brouwerij kreeg veel aandacht vanwege de Tokyo (18,2 procent alcohol), het zwaarste bier dat tot dan toe in Groot-Brittannië was gebrouwen. Daarnaast ontstond een conflict met marktwaakhond de Portman Group over drie andere bieren, de Punk IPA, de Hop Rocker en de Rip Tide, dat BrewDog veel publiciteit opleverde. Deze samenwerking van Britse brouwerijen en distilleerderijen ondernam een poging om de drie bieren vanwege ‘agressieve marketing’ en vermeende misleidende termen op de etiketten van de markt te halen, maar werd na een geschil dat uiteindelijk acht maanden duurde in het ongelijk gesteld.
De naam van BrewDog was echter gevestigd en door het succes van onder meer de Punk IPA groeide het bedrijf uit tot de grootste onafhankelijke brouwerij van Schotland. Zweden, Japan en de Verenigde Staten volgden als exportmarkten en door het crowdfundingproject Equity For Punks ontving de brouwerij al snel meer groeikapitaal. In 2010 opende het bedrijf zijn eerste bar in Aberdeen en een jaar later werden BrewDog-pubs geopend in Londen, Glasgow en Edinburgh. Ellon, vlakbij Aberdeen, werd de locatie van de nieuwe, 9 miljoen euro kostende brouwerij van het bedrijf, waardoor BrewDog een volgende slag kon maken. Deze successen leidden in 2017 tot het instappen van private equity-fonds TSG Consumer Partners, dat 245 miljoen euro neertelde voor 22 procent van de aandelen in het bedrijf. Een jaar later opende BrewDog zijn tweede brouwerij in het Australische Brisbane en anno 2023 heeft het bedrijf in totaal vier locaties. Naast Ellon en Brisbane wordt er gebrouwen in het Amerikaanse Columbus en de Duitse hoofdstad Berlijn.
Bars en hotels
Met een productie die richting de 1,5 miljoen hectoliter per jaar gaat is BrewDog naar eigen zeggen de ‘nummer 1 craftbierbrouwerij’ van Europa en brouwt het op reguliere basis tientallen verschillende bieren. De Punk IPA is nog altijd een van de sterkhouders in het assortiment, terwijl grapefruit-IPA Elvis Juice het populairste bier in de Verenigde Staten is. De New England IPA Hazy Jane, session IPA’s Wingman en Dead Pony Club en de Lost Lager zijn eveneens hardlopers voor BrewDog. Het bedrijf heeft tegenwoordig 122 bars verspreid over de hele wereld, met Amsterdam als een van de nieuwste locaties. In samenwerking met SSP Nederland, dat horecagelegenheden exploiteert op stations en vliegvelden, werd onlangs op Amsterdam Centraal de tweede BrewDog-locatie van Nederland geopend, na de in 2020 gestarte Outpost in Rotterdam. Deze uitbreidingen passen in de plannen van het bedrijf om voor 2030 wereldwijd meer dan driehonderd locaties te runnen, met de focus op landen als China, Zuid-Korea en India. In dat laatste land gaat BrewDog ervan uit de komende 5 jaar 25 locaties te kunnen openen. BrewDog gaat ervan uit in dat laatste land de komende 5 jaar 25 locaties te kunnen openen. Naast de pubs heeft BrewDog drie Doghouse-hotels in Manchester, Edinburgh en Columbus, plus twee Kennels, aparthotels, in Aberdeen en Columbus. Hier borduurt het bedrijf verder op de BrewDog-beleving door voorzieningen als biertaps op de kamers en minikoelkasten met bier in de douche.
De nieuwe locatie van BrewDog in Amsterdam
Ondanks de ambitieuze uitbreidingsplannen schreef BrewDog de afgelopen drie jaar enkel rode cijfers, met nettoverliezen van ruim 14 miljoen euro in 2020, bijna 11 miljoen euro in 2021 en 35 miljoen euro in 2022. De aangedragen redenen voor deze negatieve cijfers zijn de naweeën van corona en de gestegen kosten van energie en zaken als hop, mout, CO2, blikken, flesjes, verpakkingen en andere factoren die belangrijk zijn voor het brouwproces. BrewDog zag zijn inkomsten vorig jaar wel met 12 procent toenemen tot 369 miljoen euro en daarnaast is de productie met 66 procent gestegen sinds het begin van de coronapandemie in 2020. Het bedrijf ziet de toekomst daarom met vertrouwen tegemoet: “Enorme focus blijft liggen op de groei van onze business, terwijl we ook de efficiëntie willen verhogen om de financiële prestaties van de groep te verbeteren.”
Zwaarste bieren van de wereld Met de Tokyo mengde BrewDog zich al vroeg in de strijd om de titel ‘Sterkste Bier van de Wereld’ en de brouwerij heeft in de zestien jaar van zijn bestaan verschillende pogingen ondernomen om deze titel te verdedigen. Zo maakten de Schotten in 2010 de Sink The Bismarck van 41 procent om de Duitse brouwerij Schorschbräu (maker van de Schorschbock van 40 procent) de loef af te steken en later in dat jaar volgde BrewDog zelfs met The End of History van 55 procent. De flesjes van dit bier werden verpakt in opgezette, doodgereden dieren die langs de kant van de weg waren gevonden, wat de brouwerij op de nodige kritiek kwam te staan. Uiteindelijk moest BrewDog zijn meerdere erkennen in eerst wederom Schorschbräu, dat een Schorschbock van 57,5 procent produceerde, en uiteindelijk in Brewmeister. Deze landgenoten van BrewDog hebben met hun Snake Venom van 67,5 procent momenteel het record in handen. |
Fotografie: BrewDog/SSP Nederland
Blijf op de hoogte!
Eén keer per week het actuele en relevante cafénieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.