Bier is er tegenwoordig in een bijna oneindige hoeveelheid soorten en smaken en alleen al in Nederland ligt het aantal brouwerijen, uiteenlopend van kleine thuisbrouwers tot grote brouwerijketens, boven de achthonderd. Om zicht te houden op de ontwikkelingen presenteert De CaféKrant in deze nieuwe rubriek de grote spelers op de nationale en internationale biermarkt. Met als eerste Duvel Moortgat, de maker van het bekende Belgische zware blondbier, maar ook de eigenaar van onder meer La Chouffe en het Amsterdamse ’t IJ.
Het verhaal van Duvel Moortgat begint in 1871 met Jan-Leonard Moortgat, die samen met zijn vrouw Maria De Block de toenmalige boerderij-brouwerij Moortgat in het Vlaamse Breendonk bestierde. Onder deze eerste eigenaar begon de brouwerij aan een voorzichtige groei, die in de eerste decennia van de twintigste eeuw werd doorgezet onder Jan-Leonards zonen Albert en Victor. Vanwege de Eerste Wereldoorlog en de aanwezigheid van het grote aantal Britse soldaten in België begonnen de Engelse invloeden ook door te werken in de plaatselijke biercultuur. Dit leidde in 1918, na een tripje van Albert Moortgat naar Schotland om daar de ideale giststam te ontdekken, tot de door Engelse ales geïnspireerde Victory Ale en daarmee de eerste stap naar wat later een miljoenenbedrijf zou worden.
‘Dit is een echte Duvel’
De naam Victory Ale, een verwijzing naar het einde van de Eerste Wereldoorlog, werd vijf jaar later na een proefsessie in Breendonk namelijk ingeruild voor de naam waaronder de brouwerij later groot zou worden. De plaatselijke schoenmaker Van De Wouwer was namelijk zo onder de indruk van het bier dat hij de uitspraak ‘dit is een echte Duvel’ deed en vanaf 1923 heet het zware blonde bier van de familie Moortgat dan ook Duvel.
In de decennia daarop groeide Duvel Moortgat gestaag verder en in de tweede helft van de twintigste eeuw werd ook buiten de Belgische landsgrenzen gekeken. Nederland werd het eerste land waar Duvel een impact maakte en daarna volgde een flink deel van Europa en de rest van de wereld. Inmiddels is het bier in meer dan zestig landen te verkrijgen en geldt Duvel als een van de meest herkenbare speciaalbieren op de markt.
Familiebedrijf
Duvel Moortgat is in de 152 jaar dat de brouwerij nu actief is altijd in de handen van de familie Moortgat gebleven. Anno 2023 zwaait Michel Moortgat, achterkleinzoon van oprichter Jan Leonardus en vierde generatie Moortgat-telg, de scepter als CEO. Samen met zijn broers Bernard en Philippe runt hij Duvel Moortgat, dat inmiddels niet meer op de beurs te vinden is. Veertien jaar na de beursgang in 1999 hebben de Moortgats het bedrijf zelf weer in handen genomen en in de afgelopen tien jaar heeft Duvel Moortgat een flinke groei doorgemaakt. De brouwer boekte in 2021 een recordomzet van 505 miljoen euro, wat goed was voor een brutobedrijfswinst van 148 miljoen euro en een nettowinst van 78 miljoen euro.
Deze winst werd niet enkel binnengehaald door de verkoop van het flagship-bier van de brouwerij. Duvel Moortgat is namelijk niet alleen maar de maker van de originele Duvel, de Duvel Triple Hop en de Duvel 6,66%, maar geldt inmiddels ook als een brouwerijbedrijf dat verschillende andere merken onder zich heeft. Sinds de jaren zestig van de vorige eeuw maakt Duvel Moortgat het abdijbier Maredsous en rond diezelfde tijd werd ook het premium pils Vedett op de markt gebracht. Van dat laatste merk zijn tegenwoordig ook de Vedett Extra White en de Vedett Extra Ordinary IPA populaire bieren.
Overnames
Sinds de eeuwwisseling heeft Duvel Moortgat verdere grote stappen gezet met het inlijven van bekende namen als La Chouffe, De Koninck en Liefmans. Over de grens kwamen daar ook het Tsjechische Bernard bij, Boulevard Brewing Company en de Firestone Walker Brewing Company in de Verenigde Staten en het Italiaanse Birrificio del Ducato. In Nederland heeft Duvel Moortgat het sinds 2015 voor het zeggen bij het Amsterdamse ’t IJ. Nadat de Belgische brouwer in eerste instantie voor 14 miljoen euro 51 procent van de aandelen in handen nam, werd in 2019 voor in totaal 32 miljoen euro ook de rest van de aandelen in ’t IJ overgenomen.
Deze bieren worden in ruim tien verschillende brouwerijen in landen als België, Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Tsjechië en Italië gebrouwen. Vorig jaar nam Duvel Moortgat ook zijn eerste brouwerij in China in gebruik. Het land is met tien procent van de totale omzet een belangrijke afzetmarkt voor het concern en voornamelijk Vedett Extra White is een populair bier in meerdere Oost-Aziatische landen. De Verenigde Staten waren vorig jaar met een aandeel van 36 procent de belangrijkste afzetmarkt voor Duvel Moortgat, met thuisland België (23 procent) op de tweede plek.
Fotografie: Duvel Moortgat
Blijf je graag op de hoogte?
Eén keer per week het actuele en relevante cafénieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.