Geniet & Geef is een jaarlijkse actie waar de beste bierbrouwers van Nederland geld inzamelen voor het goede doel. Brouwmeester Jan-Willem den Hartog van Brouwerij De Molen brouwde speciaal voor deze actie “De Molen Geniet & Geef”. Ruim 50 horecazaken, Mitra Drankenspeciaalzaken en Albert Heijn-winkels verkochten de fles. De opbrengst van €50.171. ging dit jaar naar Stichting KiKa (Kinderen Kankervrij).
De opbrengst investeert Stichting KiKa in vernieuwend onderzoek en andere activiteiten op het gebied van kinderkanker; gericht op minder pijn tijdens behandelingen, meer genezing en een hogere kwaliteit van leven op latere leeftijd.
Mooi bedrag opgehaald in moeilijk jaar voor horeca
Frits Hirschstein, oprichter van KiKa, nam de cheque in ontvangst in Bodegraven: “Samen streven we naar minder pijn en strijd, meer genezing en kwaliteit. Dit mooie bedrag, opgehaald in een jaar dat vooral de horeca het moeilijk had, levert daar een grote bijdrage aan. We zijn Stichting Geniet & Geef, Brouwerij De Molen en alle deelnemers heel dankbaar.”
Vanwege de onzekere situatie die Covid-19 met zich meebrengt, is dit jaar besloten het bier niet op fust af te vullen, maar op fles. Daarom werd, in tegenstelling tot eerdere edities, geen tweemaal 78 hectoliter gebrouwen, maar eenmaal. Dit volume verwijst naar het genezingspercentage van kinderen met kanker, dat begin 2021 op 78% lag. De organisatoren zijn blij met het opgehaalde bedrag, in een jaar dat brouwers en horecabedrijven het vanwege Covid-19 bepaald niet gemakkelijk hadden.
Maatschappelijk betrokken
Brouwerij De Molen voelde zich vereerd om dit jaar, de achtste editie inmiddels, het Geniet & Geef bier te mogen brouwen. Christiaan Peijnenburg, Salesmanager van Brouwerij de Molen: “Onze brouwerij is al sinds de oprichting maatschappelijk betrokken: zo bieden wij plaats aan medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt. Wij zien KiKa als een zeer nobel doel waar we ons graag voor inzetten. Onze brouwer was er trots op een bijzonder blond bier te mogen brouwen; vol, moutig, licht kruidig en gedrooghopt met Sorachi Ace. De Geniet & Geef werd aldus een Fruitfull Blond van 6,5% waar je rustig van kon genieten, terwijl je tegelijkertijd iets teruggeeft. Dat de actie meer dan een halve ton heeft opgebracht vervuld ons allen met dankbaarheid.”
Geniet & Geef
Sinds 2012 presenteert Stichting Geniet & Geef ieder jaar een bijzonder bier. De Geniet & Geef actie heeft sinds de start al meer dan € 685.000 opgebracht. Initiator Gaius Voûte: “Momenten waarop je geniet, maken je ervan bewust hoe goed je leven eigenlijk is. Stichting Geniet & Geef zet zich in om deze genietmomenten om te zetten in donaties voor het goede doel, donaties voor KiKa. Dat we nu mogen vaststellen dat de actie, en iedereen die daaraan een bijdrage heeft geleverd, wederom een record heeft gebroken is indrukwekkend: zelfs in een corona-jaar weten we krachten te verenigen.’’ De opbrengst gerealiseerd met de verkoop van het bier komt volledig ten goede aan KiKa. Volgens de nieuwste cijfers ligt het genezingspercentage op 81%. Dat volume zal dan ook in 2022 worden gebrouwen! Met deze actie en de onderzoeken die KiKa financiert, wordt er naar gestreefd om in 2025 een genezingspercentage van 95% te realiseren.
Blijf je graag op de hoogte?
Eén keer per week het actuele en relevante cafénieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.