Niet alleen de horeca, ook leveranciers zien de omzetten drastisch dalen. Rob van den Meijdenberg, oprichter en eigenaar van KraftBier uit Tilburg wordt op zijn creativiteit gewezen om te overleven. “Ruim tachtig procent van mijn omzet komt uit de horeca en evenementen.”
Midden in een periode die voor KraftBier in het teken staat van rebranding en groei, sloeg de coronacrisis toe. Horeca dicht en de festivals verboden. “Dan heb je het over 80 tot 90 procent van mijn omzet. We doen een klein stukje retail. Een grote brouwer ben ik niet. Het is een eenmanszaak en ik heb iemand in dienst die de evenementen draait. Vorig jaar heb ik 500 hectoliter gebrouwen. We hebben een groeistrategie die moet leiden tot 1000 tot 1500 hectoliter op jaarbasis. We blijven positief en blijven inzetten op die groei, maar hoe dat er nu uit gaat zien weet ik niet.”
Creativiteit, doorzettingsvermogen en ondernemerschap houden hem op de been. “Ik moet door. Zodra de horeca weer open mag hebben ze bier nodig. Ik moet mijn brouwer deze maand weer opdracht geven om een hoop bier te brouwen en af te vullen op blik. Om een vorm van cashflow te hebben ben ik een crowdfundingsactie begonnen. Horeca, bedrijven en particulieren kunnen een paar dozen van ons nieuwe bier in blik kopen. Zo hoop ik in elk geval de brouwer te kunnen betalen."
De rebranding stond de afgelopen maanden centraal. “We gaan over van fles naar blik. Nieuw logo, nieuwe huisstijl, circulaire insteek en duurzamer beleid. Blik heeft veel voordelen. Ik focus mij nu op de marketing daarvan. Maar iedereen is of druk of gesloten. Een salesgesprek kan je nu niet zo snel aanknopen. Het is proberen om over de crisis heen te kijken. Het grote nadeel daarvan is dat we ten eerste niet weten wanneer de horeca weer open mag en hoe de markt gaat reageren. Heeft de horeca straks geld om alle inkopen in een keer weer te kunnen doen?”
Rob levert aan ongeveer 140 horecazaken. Vaak staan zijn bieren op de wisseltap of op de seizoenskaarten. Die logistiek zit dik in orde. Om een vorm van omzet binnen te halen zal hij nu de consument moeten bereiken. “Maar dat is ontzettend lastig als je daar als brouwer niet je focus op hebt. Ik hoop dat de horeca op 1 juni weer open mag. Dat heb ik de hele tijd in mijn achterhoofd. Tot die tijd focussen we ons op onze crowdfundcampagne, online proeverijen, de consument en de retail.”
Voor de medewerker is de NOW-regeling aangevraagd. De 4000 euro waar horecazaken recht op hebben, is niet van toepassing op de zijn bedrijf. “Terwijl ik afhankelijk ben van die horeca. Onze SBI-code valt niet onder deze regeling. Wanneer de NOW-regeling naar ons toe komt is nog onduidelijk. Dat is vervelend, maar niet vreemd aangezien er duizenden bedrijven beroep hebben gedaan op die regeling.”
Nederland telt ongeveer 720 brouwerijen waarvan de meeste voornamelijk aan de horeca leveren. “Daar val ik onder. Ik ben vijf jaar geleden met mijn passie begonnen en in diezelfde tijd zijn er alleen al in Tilburg dertien brouwerijen bijgekomen. De markt zit tegen de verzadiging aan. Er gaan ook brouwerijen omvallen. Het is zaak dat wij daar niet tussen zitten. Speciaalbier heeft in Nederland de afgelopen jaren een enorme vlucht genomen waar veel mensen zijn ingestapt. Ook in de horeca gaan ondernemingen genoodzaakt sluiten vrees ik. Onze crowdfunding loopt goed, daar ben ik ontzettend blij mee. Ik heb vertrouwen in de toekomst!"