Een biertje weggeven, gasten op rekening laten betalenÂ
Het gebeurt vaak in de kroeg. Natuurlijk mag je als kroegbaas zelf weten hoe je het aanpakt, maar zakelijk
gezien is het niet verstandig. Je wilt niet overkomen als zuurpruim en er zijn genoeg kroegen waar de kastelein gezellig samen met zijn gasten doorzakt wanneer het café officieel gesloten is en de gordijntjes netjes dichtgetrokken zijn. Moet kunnen, maar wanneer het je vaak gebeurt is het misschien tijd om je achter de oren te krabben.
*Tijd om zakelijk te denken*
Levert het je écht iets op wanneer je iedere keer dat biertje weggeeft aan die vaste gast die zoÂn beetje onderdeel is geworden van het meubilair? Schiet de omzet omhoog wanneer je tot zes uur in de ochtend doorzakt met drie of vier nachtbrakers? Het wordt tijd om zakelijk te denken. Wanneer je het immers van deze gasten moet hebben, kun je je kostbare tijd misschien beter besteden aan het verbreden van je klantenkring.
*4000 cafés failliet*
Waarom ik deze situatie schets? Omdat het te vaak gebeurt en de cafébranche in zwaar weer zit. Zeer zwaar weer: alleen al in de laatste vijf jaar hebben zoÂn 1200 cafés de deuren moeten sluiten en sinds 2001 hebben in totaal 4000 kroegen de tap definitief dichtgedraaid. Het is niet verstandig om te denken dat het jou niet zal gebeuren.
*Accijnzen te hoog*
De oorzaak van deze ontwikkeling ligt volgens velen in de stijgende accijnzen: die zijn als een raket omhooggeschoten. Met tachtig (!) procent sinds 2000. Ter illustratie: in 2000 kostte een biertje omgerekend 1,28 euro. Vandaag de dag moet je er twee tot drie euro voor vragen om enigszins rendabel te blijven. Gekkenwerk natuurlijk. Normaal ben ik een positief ingesteld mens, maar op deze manier kun je geen biertje meer weggeven. Voor elk weggegeven biertje moet je er op zijn minst een paar extra verkopen.
*Fitte ouderen*
Wanneer je het van bierdrinkers moet hebben, wordt het nieuws zelfs nog slechter (als we de orakels van de Rabobank tenminste moeten geloven). De toekomst van de horeca ligt volgens hen bij Âfitte ouderen en eenpersoonshuishoudens. En laten deze doelgroepen nou juist nÃet typische bierdrinkers zijn. Zij zijn op zoek naar een wijnbar of een ÂcoffeeloungeÂ. Tijd om uit een ander vaatje te tappen? De bank accepteert namelijk geen gezelligheid als betaalmiddel.
~Thijs Jacobs~
Biertje weggeven? Zou ik niet doen
22 september 2014