Het is zomervakantie. Dat betekent drukke tijden voor veel horecaondernemers. Voor een deel van hen is dit het eerste zomerseizoen. Ook voor startende ondernemers is het belangrijk om de administratie goed bij te houden, ondanks alle zomerdrukte.
Een goede administratie geeft niet alleen inzicht in je bedrijf. Het maakt ook het regelen van belastingzaken, zoals de btw-aangifte en de jaarlijkse aangifte inkomstenbelasting, een stuk sneller en eenvoudiger. Daarom helpt de Belastingdienst startende horecaondernemers met aandachtspunten voor een goede administratie.
Steeds meer mensen starten een eigen horecabedrijf. De eerste zes maanden van 2019 besloten 5.109 ondernemers een bedrijf te starten in de horeca. Een toename van 22% vergeleken met het eerste halfjaar van 2018.
Wat ze precies doen, verschilt enorm. Van voltijdondernemers met een café, bar of restaurant tot deeltijdondernemers die vanwege hun passie voor koken een paar keer per jaar op foodtruckfestivals en evenementen staan.
Vier tips
Fouten in kassagebruik en de administratie zijn makkelijk gemaakt, met soms problematische gevolgen. Met name kleinere horecaondernemers blijken onhandige fouten te maken. Welk type ondernemer je ook bent, een goede administratie zorgt voor het juist en efficiënt regelen van je belastingzaken.
Daarom geeft de Belastingdienst vier tips:
Recht op startersaftrek? Doe de OndernemersCheck
Bekijk ook goed de fiscale voordelen, zoals de startersaftrek. Let op, alleen als je ondernemer bent voor de inkomstenbelasting kun je hier gebruik van maken. De OndernemersCheck geeft een goede indicatie of je ondernemer bent voor de inkomstenbelasting. Ga voor meer tips, aanvullende informatie en hulpmiddelen naar belastingdienst.nl/starters.
Foto: Belastingdienst, Erik Smits