Ook dit jaar maakt Bavaria een duidelijk statement rond carnaval; namelijk dat carnaval de Nobelprijs voor de Vrede verdient. Het feest brengt mensen dichter bij elkaar, ongeacht leeftijd, opleiding, religie, geaardheid, huidskleur of politieke voorkeur. Zelfs de grootste vijanden zijn de vrolijkste vrienden tijdens carnaval. Het feest relativeert (wereld)problemen en maakt een ongekend gevoel van verbondenheid los.
De insteek van de campagne is om - met een knipoog - aandacht te geven aan het gevoel van verbondenheid en verbroedering dat carnaval brengt. Voor deze campagne, die loopt van 27 januari tot 25 februari, heeft de Brabantse brouwer ook de steun van de Samewirkende Limburgse Vastelaovesvereniginge, de Bond voor Carnavalsverenigingen in Limburg en de Brabantse Carnavals Federatie.
De essentie van carnaval
Bavaria wil bewust stilstaan bij het inzicht dat carnaval als geen enkel ander feest zorgt voor verbroedering. Het brengt mensen dichter bij elkaar en laat men samen genieten. Niet alleen tijdens carnaval zelf, maar ook in aanloop ernaartoe. Genoeg aanleiding voor Bavaria om dit te linken aan de Nobelprijs voor de Vrede. De Lieshoutse brouwer krijgt de steun van de Samewirkende Limburgse Vastelaovesvereniginge, de Bond voor Carnavalsverenigingen in Limburg en de Brabantse Carnavals Federatie, die beamen dat carnaval het gevoel van saamhorigheid oproept. Rob van de Laar van de Brabantse Carnavalsfederatie spreekt zijn lof uit: “Carnaval zorgt er in het zuiden van het land traditioneel voor dat de neuzen dezelfde kant op staan. Al jarenlang draagt het georganiseerde carnaval met haar levendige volkscultuur bij aan cultureel én maatschappelijk leven en daarom kunnen wij niets anders dan dit gedachtegoed van Bavaria toejuichen. De credits voor dit resultaat komen toe aan de lokale carnavalsorganisaties die al tientallen jaren, een aantal zelfs al sinds de 19e eeuw werken aan ‘veredeling’ van dit volksfeest.”
Florent Renders, marketing manager Bavaria bij Swinkels Family Brewers: “Als écht Brabants familiebedrijf is Bavaria sterk aan carnaval verbonden. We zijn er trots op en daarom willen we, samen met alle carnavalsvierders in Brabant en Limburg, er weer het mooiste feest van het jaar van maken. We hopen met deze ludieke campagne, met een kern van waarheid, ons steentje bij te dragen en te laten zien waarom carnaval zo'n mooi feest is. Het brengt mensen van allerlei pluimage, letterlijk en figuurlijk, samen en zorgt voor relativering. Huub Smit, die ook in eerdere campagnes van Bavaria terugkomt, speelt bij ‘Carnaval voor de Vrede’ een grote rol en houdt een pleidooi voor het feest der feesten als de Dailalalama.”
Delen van gedachtegoed
Gedurende de campagne wil de brouwer carnavalsvierders motiveren hun steun te betuigen op carnavalvoordevrede.nl. Ook kunnen supporters het gedachtegoed delen met een vredeslichtje in de kleuren van hun carnavalsstad, dat vanaf week zeven bij verschillende supermarkten in de regio te verkrijgen is bij een sixpack 'vredespilskes'. De campagne wordt in het zuiden van het land groots verspreid via online video, social en display advertising, print, (digital) out of home en via homepage take-overs op diverse nieuwssites. Daarnaast kunnen consumenten Snapchat en Instagram filters en stickers gebruiken om hun steun aan het gedachtegoed te laten zien. Deze week zullen Den Bosch, Eindhoven en Tilburg overspoeld worden door vredelievend carnavalsgedruis en op 10 februari wordt exclusief voor horecaondernemers een groot pre-carnavalsfeest georganiseerd bij Poppodium 013.