Alcoholvrij bier in opmars

1 juli 2014
Alcoholvrij bier in opmars

Voor Nederlandse bierdrinkers is alcoholvrij bier al lang niet meer onbekend terrein. Uit de bierconsumptiecijfers 2013 blijkt opnieuw groei in dit segment. Inmiddels drinkt vier op de tien bierdrinkers wel
eens alcoholvrij bier. En dat is niet alleen omdat men moet rijden. Pils is nog wel altijd veruit de meest favoriete biersoort. Daarbij is de supermarkt dé plek waar men bier koopt. Men drinkt het bier namelijk het vaakst thuis en het liefst met vrienden. Deze en meer feiten staan in het tiende Nationaal Bieronderzoek onder meer dan 500 bierdrinkende Nederlanders.

*Steeds breder aanbod alcoholvrij*
De bierconsumptiecijfers laten zien dat de totale bierafzet Nederlandse markt in 2013 11,7 miljoen hectoliter bedroeg. Dit is een daling van 3,6% ten opzichte van 2012 (12,1 miljoen hl), waar Nederlandse Brouwers ook al eerder over berichtte. Een stijging is echter wel te zien in de binnenlandse afzet van alcoholvrij- en alcoholarm bier. Dit segment steeg voor het tweede jaar oprij in totaal met 13,6% tot 190.000 hectoliter in 2013. Voor mensen die alcoholvrij bier drinken zijn de redenen vooral gelegen in het feit dat men de BOB is en dus nog moet rijden (64%), dat men even geen alcohol wil (36%) of gewoon omdat men het lekker vindt (21%), blijkt uit het Nationaal Bieronderzoek 2014. Vrouwen drinken overigens vaker alcoholvrij bier dan mannen.

*Opmars*
Cees-Jan Adema, directeur Nederlandse Brouwers: “Het is positief dat alcoholarm en alcoholvrij bier aan een opmars bezig blijft. Het is een innovatief segment, waarin steeds meer variatie in smaken wordt aangeboden. Alcoholarm- en alcoholvrij bier is daarmee niet alleen maar een alternatief voor momenten dat je geen alcoholhoudend bier mag drinken. De ruime keuze en de smaak worden gewaardeerd en hiermee heeft alcoholvrij en alcoholarm bier echt een eigen plaats binnen de totale bierafzet gekregen.”

*Bier drinken sociaal fenomeen*
Bierdrinkers kopen hun bier massaal in de supermarkt (93%). Men let hierbij het meest op het merk (50%), prijs (49%) en de smaak (38%). Lokaal gebrouwen bier valt in de smaak. Bijna een kwart (23%) koopt liever lokaal gebrouwen bier indien men de keuze heeft. Bier drinken blijft overigens een sociaal fenomeen. Bier wordt het liefst met vrienden (72%) gedronken, gevolgd door familie (42%). Bier drinken met de eigen partner (38%) staat op drie. Opvallend is dat vrouwen liever hun bier drinken met hun partner dan mannen (58% versus 31% bij de mannen). En men nuttigt het bier bovendien voornamelijk thuis. Van alle glazen bier die men drinkt komt wordt de meerderheid thuis geconsumeerd (6 van de 10).

*Ideale bier*
Het ideale bier heeft volgens de bierdrinker een verhouding van 84% bier en 16% schuim. Het type glas waarin het bier wordt gedronken vindt men ook belangrijk. Voor het nuttigen van een bier vindt bijna driekwart (74%) het belangrijk dat het bier in een bijpassend glas wordt geschonken. Ook een bredere variëteit van biersoorten in de horeca wordt door een ruime meerderheid (73%) gewaardeerd. Bij bierconsumptie in de horeca vindt meer dan vier op de tien bierdrinkers (43%) het leuk om bieradvies te krijgen.

*Trots op Nederlands bier*
De Nederlandse bierdrinker is tevens heel trots op het Nederlands bier. Eén op de vijf bierdrinkers kiest in het buitenland voor een Nederlands biermerk als deze beschikbaar is. 55% van de bierdrinkers kiest in het buitenland voor een biermerk uit het land waar men verblijft.

Overig nieuws