Onder het motto  Laat ze niet (ver)zuipen! vindt dit voorjaar de aftrap plaats van een regionale campagne alcohol en jongeren. Hierin werken de zeven gemeenten van de Oosterschelde regio samen met onder meer GGD Zeeland om het overmatig alcoholgebruik van jongeren aan te pakken. Ook de jongerenraden van de zeven gemeenten zijn nauw betrokken bij de campagne.
*Met vereende kracht*
De zeven gemeenten en de GGD werken al langer samen om het te veel en te vroeg drinken van alcohol door jongeren een halt toe te roepen. Met deze campagne worden de activiteiten intenser en komt het probleem extra onder de aandacht van het publiek. De campagne is in de eerste plaats gericht op jongeren van 10 tot 23 jaar en hun ouders. De belangrijkste boodschap is dat alcoholgebruik onder de 16 ontoelaatbaar is, omdat het ernstige schade toebrengt aan jonge hersenen. Maar ook jongeren boven de 16 moeten voorzichtig zijn met alcoholgebruik omdat de hersenen zich blijven ontwikkelen en dus extra kwetsbaar zijn tot zeker het 23e jaar. In de komende maanden vinden verschillende extra activiteiten plaats om jongeren en ouders ervan te doordringen dat alcoholgebruik grote risicoÂs met zich meebrengt.
*Frisfeest*
Omdat niet alle jongeren zich misdragen als het om alcohol gaat en zich wel verantwoordelijk gedragen. Organiseren de jongerenraden uit de zeven gemeenten een aantal frisse activiteiten
om aan alle jongeren te laten zien dat feestvieren ook zonder alcohol erg leuk is. Zo wordt er tijdens Regioruis in Renesse op 29 mei in samenwerking met de lokale horeca het fris uitgaan gepromoot. Op 12 juni wordt in Goes een activiteit georganiseerd tijdens het uitgaan, met medewerking van de politie en de horeca en op 19 juni vindt in Krabbendijke een frisfeest plaats.
*Alle leeftijden*
Om ook ouders en leerlingen van groep 7 en 8 van het basisonderwijs te bereiken worden er voor hen ook activiteiten georganiseerd. Zo staan in de maand juni een aantal theatervoorstellingen gepland. Daarnaast zijn er informatiebijeenkomsten voor de ouders waarin informatie over alcohol en opvoedtips op een aansprekende manier wordt aangeboden. Deze ouderinformatieavonden zijn vrij toegankelijk. De precieze data en locaties voor deze avonden worden nog bekend gemaakt.
*Moto*
Kortom, er wordt ingezet op veel verschillende extra activiteiten. ÂEn dat moet ook, want het overmatig alcoholgebruik onder jongeren is nog steeds veel te hoog. Daarom zijn meerdere organisaties bezig dit een halt toe te brengen, aldus de organisatie. Want de boodschap is: ÂOnder de 16, niks mis met frisÂ.
~Nienke van Haasteren~
Alcoholcampagne Oosterschelde regio
21 mei 2010