De Nederlandse horeca gaat een uitdagend jaar tegemoet. Het omzetvolume blijft nagenoeg gelijk, maar vrijwel alle kosten en lasten zullen stijgen. Kansen zijn er voor ondernemers die innoveren en
hun zaken goed op orde hebben door trends toe te passen en in te spelen op de wensen van de moderne horecagast.
*Horecava*
Dit zei directeur Koninklijke Horeca Nederland, Lodewijk van der Grinten, tijdens zijn jaarlijkse toespraak bij de opening van vakbeurs Horecava. In het straatbeeld is het steeds groter wordende verschil tussen horecaondernemingen die het goed doen en die het niet goed doen duidelijk zichtbaar. Met een onderlinge afstand van een paar meter kan de ene zaak avond aan avond helemaal vol zitten, terwijl de buurman leeg is en blijft.
*Lastendruk*
Nu er meer taken van de landelijke overheid naar gemeentes gaan, zoals handhaving van de nieuwe Drank- en Horecawet, kunnen ondernemers meer druk van lasten en handhaving verwachten van de lokale overheid.
*Onzeker*
Hogere kosten voor de bedrijfsvoering, zoals inkoop en loonkosten, maken dat de uitkomst over een redelijk bedrijfsresultaat in de horeca voor 2014 onzeker is.
*Creatieve destructie*
Gastvrijheid is het meest belangrijke begrip in de horeca, retail en recreatie. Dit biedt horecaondernemers kansen. De afgelopen jaren hebben innovatieve ondernemers in de branche een voorsprong genomen. Voor de komende jaren wordt een verregaand proces van creatieve destructie.
*In cijfers*
In 2013 zette de horeca volgens cijfers van KHN 13 miljard euro om. Dat is in lijn met de voorgaande jaren. In de branche werken 298.000 personen. Wekelijks trekt de horeca 12,8 miljoen bezoekers.
~Door Frank Lindner~
2014 wordt uitdagend jaar voor horeca
13 januari 2014