0,0 blijft ook na dry january en verdient een plek op de kaart

Auteur: Ivo Thijssen
Drinks 4 maart 2022
0,0 blijft ook na dry january en verdient een plek op de kaart

De relatie tussen de Nederlandse consument en alcoholvrij bier begon niet geheel op de juiste voet. Toen de firma Heineken in 1988 het alcohol vrije bier Buckler in de markt zette, werd het door cabaretier Youp van het Hek faliekant afgebrand tijdens zijn oudejaarsconference.

De drinkers van dit alcoholvrije bier werden afgeschilderd als onuitstaanbare kwallenbakken met een onterecht meerderwaardigheidscomplex. Het hielp ook niet mee dat deze eerste alcohol vrije bieren in die tijd ook niet heel echt lekker waren, het waren moutsapjes met een zoetig, weeïg karakter. Hierdoor werd de algemene tendens in Nederland dat alcohol vrij bier doorgaans niet de moeite was. 

Bavaria

Er zijn mensen die beweren dat Heineken destijds dankbaar gebruik maakte van het excuus dat het merk vermoord was door Youp want in werkelijkheid zijn ze op alle fronten verslagen door Bavaria 0,0. Dit merk was in die tijd beter in smaak, volledig alcoholvrij, had een fantastische marketing en het bedrijf durfde de naam van het premium bier aan te koppelen. Beide brouwerijen hebben nu meerdere alcoholvrij bieren in de markt en om te bepalen welke het lekkerste is raad ik je aan een blindproeverij te organiseren!

Gelukkig echter is de wereld niet blijven stil staan in de jaren tachtig van de vorige eeuw. Er werden nieuwe methodes ontwikkeld om alcohol uit het bier te onttrekken, bijvoorbeeld door een giststam te gebruiken die heel weinig alcohol maakt of door het bier te verhitten tot net boven de kooktemperatuur van alcohol (die dan verdampt). Ook zijn de nieuwe hoppige bierstijlen, zoals de IPA, die de craft-beer explosie met zich mee voerde veel beter geschikt om alcohol vrij te maken. Hop geeft namelijk veel smaak af, zonder dat daar alcohol voor nodig is. 

Breed aanbod

Dus vandaag de dag is er bijzonder veel keus in een breed aanbod van ‘no- and low alcohol’ bieren die ook nog eens erg goed smaken. Dit sluit ook uitstekend aan bij de hedendaagse, meer bewuste levensstijl van onze gasten. Het alcohol vrij bier is aan een opmars begonnen die niet meer te stuiten is. Tien procent van de biermarkt in Nederland bestaat uit alcohol vrij bier en dit marktaandeel is groeiende.

Zelfs buiten dry january of goede excuses als het nog moeten rijden, zwangerschap of medicijngebruik wordt alcohol vrij nu ook gedronken omdat het gewoon lekker is. Daarnaast zien brouwerijen er heil in dat er nieuwe “bierdrink” momenten zijn ontstaan en ze kunnen concurreren met frisdranken. Zo kan je tijdens de lunch gasten een goed alcohol vrij alternatief aanbieden en is tijdens borrels een lekkerder alternatief beschikbaar dan een zoete frisdrank. Een alcohol vrij bier past beter bij bitterballen dan een cola!

Je mist echt een kans als je als bedrijf niet meerdere alcohol vrije varianten aanbied en ik adviseer bedrijven ook altijd om de low en no alcohol bieren zowel bij de frisdranken als de bierkaart te vermelden. Zo maak je gasten attent op het alternatief voor bier en voor frisdrank.

De oorspronkelijke slogan waarmee Buckler ooit gelanceerd werd is waar geworden: ‘Zo lekker dat je de alcohol niet mist!’.  

Over de auteur

Ivo Thijssen is een autoriteit op het gebied van bier; zo is hij Certified Cicerone, Internationaal Biersommelier en sinds 2012 ondernemer en eigenaar van bierproeven.nu, bierbewustzijn.nl en veel gevraagd spreker. Ivo is specialist in commerciële bierkennis, bier en eten combineren én het laatste stuk van de bierreis; verkopen, tappen en serveren. Ivo  Thijssen heeft samen met de HM Academy de training 'Bier als omzetvergroter voor de horeca' ontwikkeld. Meer info over Ivo is te vinden op ivothijssen.nl.

Overig nieuws