Hoe groot je bedrijf ook is er komt altijd een moment dat je medewerkers in dienst gaat nemen of ze tijdelijk moet ‘inhuren’ voor een evenement. En dan kan het nogal een ding zijn, dat aansturen van medewerkers. Want de een is een geboren leider terwijl de ander er de grootste moeite mee heeft om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen. Het oude gezegde: ‘ik wens je veel personeel’ is dan ook heel toepasselijk. Want daar bedoelt men niet veel goeds mee. Leidinggeven aan medewerkers staat voor sommigen synoniem voor veel kopzorgen.
Als je leidinggeeft geeft, krijg je meestal met meerdere generaties te maken. Ik hoor ondernemers vaak klagen over hoe lastig het werken is met o.a. millenials. Maar elke generatie ontwikkelt zich in zijn eigen tijdperk en meet zich daardoor een eigen levenshouding aan. Dat is bij jou niet anders. Ook jij bent een ‘product’ van je tijd. Alléén door technologie ontwikkelen zich de jongste generaties veel sneller, dan de generaties daarvoor zich ontwikkelden. Als je van een andere generatie bent dan je team, dan kan het best weleens een uitdaging zijn om daar sturing aan te geven. Het vergt inlevings- en aanpassingsvermogen, maar uiteindelijk kunnen de verschillende generaties veel van elkaar opsteken.
Coachend leiderschap
Het is niet voor niets dat coachend leidinggeven populair is. Het is een stijl die jongere generaties zeer aanspreekt. Je bent als horecaondernemer dé inspiratiebron en coach die zijn/haar mensen laat werken vanuit hun eigen kracht en talent. Je laat ze groeien in hun werk en motiveert ze om uit zichzelf in beweging komen en verantwoordelijkheid te dragen. Deze leiderschapsstijl brengt een fijne werksfeer met zich mee, waarbij goed gepresteerd wordt en het team zich positief ontwikkeld. Het zorgt voor onderling vertrouwen en goede samenwerking. En dat is erg belangrijk in een klein team.
Het klinkt bijna te goed om waar te zijn. Maar dit alles komt natuurlijk niet vanzelf aanwaaien. Daar is ieders inzet voor nodig. Daarnaast moet je de doelen van je bedrijf voor ogen houden en behalen. Je medewerkers hebben ook doelen nodig om naar toe te werken, want uiteindelijk telt het eindresultaat. Zorg daarom dat de verantwoordelijkheid daar ligt waar die hoort.
Er zijn grenzen
Maar niet iedereen is op dezelfde manier te coachen. Sommige mensen willen niet geholpen worden, terwijl anderen alle energie uit je zuigen in hun drang naar aandacht. Als je medewerker te veel leiding en feedback nodig heeft, dan is hij/zij er niet klaar voor om gecoacht te worden. Ook zullen er altijd medewerkers zijn die niet mee willen. Die jouw inspanningen als vanzelfsprekend zien of zelfs misbruik van je hulp maken. In zo’n situatie mag je best duidelijk maken wie er de baas is.
Elke ondernemer heeft zijn eigen gemixte stijl van leidinggeven. Van mensgericht, democratisch tot autoritair. In de horeca zie je nog veel traditioneel geleide bedrijven. Deze leiderschapsstijl pakt bij de jongere generaties niet altijd goed uit. Horecaondernemers vinden het nogal lastig om de touwtjes uit handen te geven. Daarbij heeft niet iedereen de expertise om coachend leiding te geven. Dat moet je in je hebben of je aanleren.
Toch is dit het startpunt voor groei. Anderen het vertrouwen geven om je te helpen, zodat ze hun bijdrage kunnen leveren en jouw waardering daarvoor mogen oogsten. Maar verwar coachend leidinggeven vooral niet met softheid. Je bent niet de helper of verzorger van je medewerkers. Mensen hebben uiteindelijk leiderschap nodig. Iemand die zijn nek uitsteekt en de koers bepaald.
Bewaak als leidinggevende daarom altijd de professionele grens tussen jou en je medewerkers. Als ondernemer heb je nu eenmaal een andere functie én andere verantwoordelijkheden. De juiste werkafstand maakt het makkelijker manoeuvreren. Want eerlijk is eerlijk. In een noodsituatie neemt ook een coachende leider het voortouw. Dan zal je directief moeten aansturen en zit de coach tijdelijk op de reservebank.