Koos Hartman heeft nu een bierwinkel, groothandel en café

Auteur: Juan Kort
Koos Hartman heeft nu een bierwinkel, groothandel en café

Ondernemen in Breda. Koos Hartman (51) begon met de winkel en groothandel ‘Het Bierhuis’ in Breda. Sinds kort is Café de Cnaupe toegevoegd aan zijn portfolio, dat tegenover de winkel gevestigd is. Een gesprek met Koos hoe zijn zaken op elkaar inspelen.

Meer foto's onderaan deze pagina

Carnaval is afgelopen. In Breda zijn de laatste restanten van het volksfeest te vinden. Omdat het Aswoensdag is, zijn hier en daar nog wat haringhappende Brabanders te spotten. Op wat mensen na, die de haring wegspoelen met jenever, is het echte feest voorbij. “Haringhappen is de afsluiting van het carnaval”, vertelt Koos terwijl hij ondertussen een biertje tapt. “Nog eentje, om het af te sluiten.” Binnen is het vrij donker. “Dat komt omdat er nog kleurenfilters op de verlichting zitten. Het is binnen nog helemaal zoals het de afgelopen dagen was.” De versiering in de vorm van vlaggetjes, ski’s, een slee en etalagepoppen moeten nog worden opgeruimd, de stoelen horen juist de opslagruimte in. “Laten we naar buiten gaan”, het gesprek wordt voortgezet in de tuin, waar meer licht is.

Eerste keer

“Het is de eerste keer dat ik als eigenaar van deze plek, Café de Cnaupe, carnaval vier. Op 1 januari was de officiële overname, in de derde week van januari ontving ik de vergunning en zijn we opengegaan. Vandaag, op Aswoensdag, komen we voor de laatste keer nog even bij elkaar. We kletsen bij over hoe iedereen het heeft ervaren. Dat met een schaal vol haring en uitjes. Vrijdag zijn we begonnen en gister (dinsdag, red.) was de laatste feestdag. Het was prachtig. We hebben veel verenigingen en mensen uit onze kennissenkring mogen ontvangen. Het hele feest heeft echt onze verwachtingen overtroffen. Ook het weer was zeer aangenaam; geen regen en het was niet te koud. Ik ben ook tevreden over hoe ik het georganiseerd heb. Er was leuk entertainment, het is mooi versierd en de muziek was met dj’s goed geregeld.” Vijf dagen lang een café draaiende houden, samen met een winkel en groothandel, is geen kattenpis. “We gaan tijdens carnaval elke dag open om 11.11 uur, en sluiten als de laatste vertrekt. Meestal is dat iets na 12 uur ’s nachts. We zitten net buiten het centrum, daardoor komen de echte Brabanders hier langs. Daarnaast heb ik ook nog een winkel en groothandel. Met de groothandel lever ik aan de horeca vanuit een loods. Het waren lange dagen tijdens carnaval, maar het café is een mooie aanvulling. In 2019 nam ik de winkel over waarna een verbouwing volgde. Ik wilde een bar in de winkel hebben, als extra voor proeverijen. Volgens handhaving had ik daar niet de juiste vergunning voor in handen. Vervolgens wilde ik een horecavergunning aanvragen, maar de buurt sputterde tegen. Ik wilde geen ruzie met hen, ook omdat ik zelf hier in de straat woon. Daarom stopte ik de aanvraag. De proeverijen kunnen in de winkel nu alleen na sluitingstijd plaatsvinden.”

Trainingsdoeleinden

Dat is dan ook de reden waarom de Rotterdammer, oorspronkelijk komt Koos uit de Maasstad, het café is begonnen. “Deze zaak wil ik overdag gaan gebruiken voor trainingsdoeleinden voor horecapersoneel en proeverijen voor consumenten. Kennis over de hele installatie als het aan- en afsluiten van een fust, koude techniek zoals dat heet, is er soms weinig bij medewerkers. Hetzelfde geldt voor wat men weet te vertellen over speciaalbieren. Sinds corona is dat probleem toegenomen vanwege het tekort aan mankracht. Daarom gaan we horecapersoneel van andere zaken ook trainingen geven. Vanwege het personeelstekort is er weinig tijd om medewerkers in te werken. We zijn momenteel druk bezig dit plan uit te werken. Daar betrek ik de horecaondernemers in mee door ze te vragen ‘Wat missen jullie?’ Nu is dit nog de oude buurtkroeg. Nu carnaval achter de rug is, beginnen we met verbouwen waarbij de speciaalbieren op de voorgrond treden. Daar ga ik mijn eigen personeel in trainen.”

Burgemeester

Met de winkel, groothandel en het café voelt Koos zich thuis in het bier. Tot vier jaar geleden zag zijn leven er echter anders uit. “Ik had geen horecaervaring. Ik werkte in de civiele bouw bij een multinational waarvoor ik veel op reis moest, wat ik op een zeker moment beu was. Ik wilde meer op lokaal niveau met mijn netwerk aan de slag. De winkel is het praatje met de consument, de groothandel is zakelijk. Die dynamiek vind ik heel leuk. Het café vult dat aan. Ik bezocht voorheen de winkel als klant en werd een vriend van het bedrijf. Toen het te koop stond, kreeg ik het idee er iets moois van te maken. Na de overname en de drie weken durende verbouwing werd het geopend door de burgemeester (Paul Depla, red.), die hier ook een bezoek bracht tijdens carnaval.”

Hoe heeft de ondernemer al die bierkennis vergaart? “Ik ben geen bieroloog, maar ik heb wel een cursus gedaan. Sinds bier een hobby van me is, ben ik er veel over gaan lezen. Ook bezoek ik geregeld brouwerijen waar ik veel erover opsteek. Als personeelsuitje gaan we naar de Horeca Expo in Gent, wat eveneens leerzaam is, en uiteraard gezellig.” Die kennis moet er wel zijn. “Ik verkoop duizend bieren in de winkel en vierhonderd vanuit de groothandel. Het café krijgt na de verbouwing twaalf taps en tweehonderd bieren op fles en blik.”

Biertrends

Met drie verschillende ondernemingen in bier kan Koos vanuit verschillende hoeken biertrends spotten. “De laatste jaren is barrel aged opkomend. Daarbij wordt het bier gerijpt op houten vaten die ooit vol zaten met voornamelijk whiskey, cognac of gin. Een tweede werkwijze is infused, waarbij de spirit wordt toegevoegd. Brouwerijen zijn bovendien veel bezig met nieuwe producten. Traditioneel gezien heeft een brouwerij een core range, wat hun identiteit weergeeft. Momenteel zijn echter veel producenten bezig met specials, vaak eenmalige producten. Dat wordt te veel, je ziet door de bomen het bos niet meer. Het is lastig om uit het gehele assortiment een keuze te maken. Brouwerijen kunnen beter zorgen voor een goed bier met een constante kwaliteit voor de lange termijn en erop vertrouwen dat de afzet daarmee gedekt is.” De bierkenner gebruikt bepaalde criteria om de keuzestress zo laag mogelijk te houden. “Ik kijk naar de prijs-kwaliteitverhouding, vraag en aanbod en de gunfactor voor de brouwerij.”

Zelf drinkt Koos het liefst een Jack’s Precious van brouwerij The Musketeers uit België, vertelt hij. “Het is IPA. Ik vind het een smaakvol en toegankelijk speciaalbier met een constante kwaliteit. Ik hoop velen kennis te laten maken met dit bier in het vernieuwde café.” Hoe deze gaat heten, is al bekend. “Speciaalbiercafé Het Bierhuis. Ik kijk uit naar het resultaat van de verbouwing en om iedereen te verwelkomen.”

Privé

Leeftijd: 51 jaar
Woonplaats: Breda (sinds zes jaar)
Kinderen en partner: Drie jongens met zijn vrouw Katja en één dochter uit een vorig huwelijk. Drie honden en kooivissen
Opgegroeid in: Rotterdam
Opleiding:  MTS en IVA Business School Driebergen
Hobby’s: Motorrijden, bier nuttigen en het bourgondisch leven

Facts & figures

Prijs frisdrank: 2,75 euro
Bier: 3,10 euro (pils)
Hardloper (eten) en prijs: “We serveren momenteel geen eten. Er is wel een keuken. Ik wil iets gaan aanbieden waar ik dan bekend van ben. Ik ben in gesprek met iemand die het gaat uitbaten.”
Aantal zitplaatsen binnen: 32
Aantal zitplaatsen buiten: In de tuin 30, aan de voorkant 16
Oppervlakte zaak:  80 m²
Oppervlakte terras: 24 m² achter, aan de voorkant tegen de gevel aan

Blijf je graag op de hoogte?

Eén keer per week het actuele en relevante cafénieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws