Ondernemen in Nijmegen. Bas Neienhuijsen (57) heeft al 28 jaar ervaring als horecaondernemer in Nijmegen. Inmiddels vallen zeven horecazaken onder zijn holding ‘Alles is voor Bassie B.V.’ De bedreven Nijmegenaar neemt geen blad voor de mond. “De brouwerijen zijn grote boeven, allemaal.”
Meer foto's onderaan deze pagina
Bas is een begrip in Nijmegen. De koning van het Faberplein. Die titel heeft hij verdiend door vijf horecazaken aan het Faberplein in de stad te openen. Daarnaast is hij eigenaar van twee cafés verderop in dezelfde plaats: Selbachs en Café de Tempelier. Aangekomen bij het ‘Faberplein’, prijkt op de straatnaambordjes een andere naam: Mariënburg. De naam Faberplein komt klaarblijkelijk van Café Faber, Bas’ tweede nog geopende zaak. Op die plek vindt het gesprek met de ondernemer plaats. Na binnen te komen, lopen nog een paar heren het café uit. “Dat waren medewerkers van Heineken”, zegt Bas. Zo rolt hij van het ene gesprek het andere in. “Ga daar maar zitten”, wijzend naar een hoekje van de zaak. Café Faber heeft door grote kroonluchters en een voornamelijk bruin interieur een klassieke uitstraling. Het café is een plek waar bezoekers aan een tafel of aan de bar zitten. Overdag met een kopje koffie, ’s avonds met een biertje.
Begin en groei
De ondernemer zit al een tijd in het vak. Toen hij in Nijmegen studeerde, de stad waar hij tevens is opgegroeid, ontdekte hij zijn passie voor de horeca tijdens een bijbaan in een café. “Het begon allemaal in Café de Stoof, dat destijds bekend stond als een vooruitstrevend café. Ik stopte na een jaar met mijn studie aan het heao (Hoger Economisch en Administratief Onderwijs, red.) en ging fulltime werken in de bediening. In 1995 kocht ik mijn eerste zaak Bascafé. Ik was toen 29. De financiering realiseerde ik door geld bij een bank en een gokkastenhandelaar te lenen. Het balletje is verder gaan rollen toen ik twaalf jaar na de overname van Bascafé, Café de Tempelier kocht in 2007. Deze en de daaropvolgende gelegenheden financierde ik uit eigen vermogen of met een bank. Geld haal je bij de bank, bier bij de brouwerij. Hoe meer geld je leent bij de brouwerij, hoe meer je bent verbonden aan die leverancier. Vervolgens betaal je de hoofdprijs voor het bier. Het is belangrijk dit goedkoop in te kopen, daarom moeten horecaondernemers geen geld bij een brouwerij lenen. Het zijn allemaal grote boeven.” Bas legt dit nader uit. “Sommigen krijgen geen krediet van de bank, en stappen daarom naar een brouwer. Een liter benzine kost 1,80 euro, en is gemaakt van schaarse olie. Een liter pils kost inmiddels bijna 4 euro, terwijl dat voor 95 procent uit water bestaat. Dat is toch onmogelijk? De brouwers zeggen dan ‘Wat drink je liever?’ Ze hebben afgelopen jaar de prijs met 16 procent verhoogd. Als de energiekosten en de graanprijs weer dalen, geloof ik niet dat de prijs weer zakt. De aandeelhouders zijn belangrijker dan de kastelein.” Overigens heeft de ondernemer Bascafé, zijn eerste zaak, na twintig jaar verkocht. “Soms heb je in je leven dat je denkt, wat moet ik ermee?”, zucht Bas terwijl zijn gezicht duidelijk laat zien dat hij echt niet wist wat hij ermee aan moest.
De overnametocht van Bas ging onverminderd door. “Een jaar na de aankoop van Café de Tempelier, vroeg Heineken of ik een restaurant wilde overnemen. Het was een restaurant, maar Heineken wilde meer bier verkopen. Ik kocht het, en maakte er de plek van waar we nu zijn: Café Faber. Op een gegeven moment kwamen bankgebouwen en postkantoren vrij, waardoor ik in 2014 restaurant Toon kon beginnen. Dat zit vast aan het café waar we ons nu in bevinden. In het weekend wordt het rond 22.00 uur omgebouwd tot uitgaanscafé. De stoelen verdwijnen de opslagruimte in, de tafels zijn in hoogte verstelbaar en gaan omhoog waardoor het statafels worden. Nadat ook het rolluik voor de open keuken verschijnt, is Toon een uitgaanscafé. Het is al met al best lastig om twee disciplines in één zaak te hebben. Mensen vragen zich af ‘Wat is het nou?’, maar financieel gezien is het interessant.”
Vrouw
Eén van Bas zijn vertrouwelingen is zijn vrouw, Claudie Donderwinkel. “Eén van de belangrijkste lessen die ik horecaondernemers mee wil geven, is dat een goede partner aan je zijde je steun en toeverlaat is. Claudie is dat altijd voor mij geweest. We zijn een tijd gescheiden geweest, maar opnieuw gelukkig getrouwd. Nu zijn we beiden eigenaar van de gehele holding. Zij gaat over de droge dagzaken Fresca (sinds 2011, red.), The Lobby (sinds 2018, red.) en Eetbar Loek (sinds 2020, red.), die inmiddels ook tot onze portfolio behoren. Gezien zij koffiespecialist is, is zij daar helemaal gelukkig. Fresca en The Lobby bevinden zich naast elkaar, en delen de keuken. Dat is erg praktisch en goedkoop, gezien het apparatuur, een keuken en personeel scheelt. Datzelfde hebben we gedaan met Toon en Café Faber. In 2020 presenteerden we Eetbar Loek, en begin deze maand hebben we café Selbachs overgenomen van mijn zwager. Hij wilde er vanaf. Wij konden er nog wel een zaak bij hebben.”
Under construction
Hiermee komt de teller op zeven horecazaken te staan. Is de groei daarmee tot zijn hoogtepunt gekomen? Blijkbaar niet. Het pand aan Toon wordt verbouwd tot brouwerij. “Brouwerij Florijn is under construction. Zonder covid was deze in 2021 al geopend. Nu gaan we uit van medio mei dit jaar. Het wordt een brouwerij met een restaurant en café in één. En dat in een voormalig bankgebouw met grote bankkluizen, het gaat er spannend uitzien. Het wordt een uitgaansgelegenheid waar speciaalbier wordt gebrouwen, wat het ook levert aan andere zaken binnen de holding. Om het exclusief te houden leveren we het niet aan andere ondernemingen. We blijven daarnaast het normale pils van de externe brouwerij serveren. Het doel van Florijn is om mensen van buiten Nijmegen te trekken. Met de proeverijen wordt het een hele beleving.”
Boven de straks acht verschillende horecalocaties, staat Bas uiteraard niet alleen met zijn vrouw. “We hebben een goede backoffice; Laurence Merkus als algemeen directeur en een managementteam. Daarnaast heeft iedere zaak een eigen manager.” Dat betekent niet voor de ondernemer dat hij dagelijks achterover kan leunen. “Zelf heb ik het druk, ik heb veel vergaderingen. Het liefst wil ik alleen maar rondlopen, dingen zien en adviezen geven. Dat lukt nog niet helemaal. Mijn doel is dat over een paar jaar wel de werkelijkheid te laten zijn. Ik let nog te veel op details.” Op de vraag of hij het moeilijk vind om het los te laten, zegt hij aarzelend: “Dat zou het kunnen zijn. De kennis is nog niet genoeg uitgerold over het hele team. Daardoor moeten we momenteel weleens gaten dichtmaken. Als ik eenmaal buiten sta, laat ik het wel los. Mijn twee kinderen van 22 en 24 zitten inmiddels ook in het bedrijf, maar zijn nog geen eigenaar. Ik sta wel open voor een stukje interne verkoop. Momenteel ben ik bezig met hoe we een stuk aandelen gaan overhevelen.”
Uitdagingen
Toch zijn er ook uitdagingen waar Bas mee moet dealen. “Het aanbod keukenpersoneel is echt een probleem. Leveranciers leveren ons nu meer convenience producten om te blijven draaien met minder keukenpersoneel. Ook helpt het meerdere zaken vanuit één keuken te bedienen. Tot nu toe lukt het om de roosters te vullen. Het grootste voordeel voor ons is dat we in een studentenstad gevestigd zijn. Studenten zoeken een bijbaan en leren snel, maar ook als gast zijn ze een groot aandeel van de klandizie. Dat is voor mij de reden om alleen hier te opereren, en niet zomaar in een andere stad te beginnen. Dat wij een grote ‘familie’ zijn, helpt ook. We kunnen bijvoorbeeld personeel uitwisselen tussen de locaties. Verder is het spannend dat alles zo duur wordt. Ik moet eigenlijk alles doorberekenen, maar dan wordt het te duur voor de gasten. Het personeel eist een hoger loon vanwege de inflatie, terwijl ze weten dat er weinig concurrentie voor ze is. Daarnaast kunnen we vanwege onze grootte de kosten van de backoffice verdelen en behappen en hebben we goede percentagekortingen met de leveranciers. Als de prijs in dat geval stijgt, stijgt de korting mee. Dat heb je nodig om zelf wat te verdienen.”
Daarbovenop wil Bas andere horecaondernemers het volgende meegeven: “De nieuwe generatie kan creatief zijn, maar onderschat het niet. Voordat je wat verdient, moet je hard werken. Houd het vol. Win ook advies in bij een ervaren iemand aan tafel over de mogelijke huurprijs en afspraken met een brouwerij. Reken het door. Voordat je het weet, zit je langdurig vast aan een verhuurder of brouwerij. Als de huurprijs te hoog is, werk je altijd voor een ander. Je kan maar één keer starten, beter wacht je als je het nog niet goed weet. Vooral jonge mensen zijn in het begin enthousiast, en tekenen te snel. Als je eenmaal in de klauwen zit, kom je er niet meer uit. Ze kunnen mij altijd bellen.” Voor Bas zelf is nog altijd ruimte om meer te openen. “Maar voorlopig niet hoor. Eerst moeten we de brouwerij onder controle krijgen, dat is een flinke klus. En je moet oppassen dat je niet hetzelfde gaat doen. Het moet wel een aanvulling zijn voor mezelf en Nijmegen. Ik hoef de stad niet uit. Ik ben hier geboren en getogen, heb nooit ergens anders gewoond.”
Overzicht horecazaken
Bascafé: 1995 - 2015
Café de Tempelier: 2007 - nu
Café Faber: 2008 – nu
Fresca (lunchroom): 2011 – nu
Café Brink: 2011 - 2014
Toon (restaurant): 2014 - nu
The Lobby Nijmegen (lunchroom): 2018 - nu
Eetbar Loek (lunchroom): 2020 - nu
Café Selbachs: maart 2023 - nu
Brouwerij Florijn: under construction
Privé
Leeftijd: 57
Woonplaats: Nijmegen
Opgegroeid in: Nijmegen
Kinderen en partner: Twee kinderen (22 en 24)
Opleiding: Eén jaar het Hoger Economisch en Administratief Onderwijs (heao) en accountancy aan het SPD Dagopleiding in Arnhem
Hobby’s: Voetbal “Vooral kijken, vroeger ook spelen. Nu heb ik een personal trainer”
Facts & figures
Prijs koffie: 2,90 euro (gemiddeld)
Prijs frisdrank: 3,10 euro (gemiddeld)
Prijs bier: 3,30 euro voor een vaasje (gemiddeld)
Hardloper (eten), prijs en brutowinstmarge: Borrelplank 22,50 euro, houtoven pizza 13 euro (Café Faber). Brutowinstmarge rond de 65-70 procent
Omzetverhouding drinken/eten: Rond de 14 procent eten/86 procent drinken (Café Faber). “Hoe meer ze drinken, hoe meer je verdient”
Aantal zitplaatsen binnen: 65 (Café Faber)
Aantal zitplaatsen buiten: 50 (Café Faber)
Oppervlakte zaak: 100 m² (Café Faber)
Oppervlakte terras: 40 m² (Café Faber)
Blijf je graag op de hoogte?
Eén keer per week het actuele en relevante cafénieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.