Ondernemen in Hardenberg. Herman Potgieter (59) is met zijn 56-jarige vrouw Greta Potgieter al 21 jaar eigenaar van Grand Café & Restaurant De Troubadour in Hardenberg. Wat begon als een uitgaans- en muziekcafé, werd in 2015 een biefstukken-paradijs. Na een brand in 2017 gingen de deuren open als een grand café en restaurant, waar vanaf 18 november aanstaande ook gedanst kan worden door het creëren van een lounge. “Loungen noem ik het nieuwe uitgaan.”
De CaféKrant reist op een woensdagochtend af naar Hardenberg, een stad met zo’n 20.000 inwoners in het noordoosten van Overijssel, tegen de grens met Duitsland aan. De Troubadour ligt op een mooie plek aan de Overijsselse Vecht. Daar aangekomen, volgt een vriendelijk ontvangst door Herman waarna het gesprek wordt voortgezet op de bovenverdieping waar vele gasten normaal gesproken plaatsnemen. Herman begint al snel zijn verhaal: “Dit zag er vroeger heel anders uit. Toen ik dit in 2001 kocht, had ik daarnaast een goedlopend poppodium genaamd Podium Hardenberg. Daar traden bands als Toto op, het werd het ‘Paradiso van het Oosten’ genoemd. Ik ben meer een muziekman dan een horecaondernemer. Maar ik houd ervan om mensen om me heen te hebben, plannen te maken en te bedenken hoe ik m’n zaak draaiende kan houden. Daarom kocht ik toen De Troubadour, en zo heb ik deze plek tien jaar lang succesvol gedraaid. Hier werd veel gedanst door jongeren en dat publiek werd steeds jonger. Daarna begon het steeds minder te lopen. Het plan is nu dat mijn zoon Dylan (26) het gaat overnemen, daar werken we langzaam naartoe. Ikzelf werk al meer achter de schermen. Ook mijn dochter Yasmin (29) werkt voor de onderneming.”
Foto De Troubadour (tekst gaat verder na afbeelding):
Brand
In 2017 legde een grote brand het bedrijf meer dan een jaar plat. Vanwege kortsluiting in oude bedrading was de eerste etage geheel uitgebrand en had de rest van het pand enorme waterschade opgelopen. Het duurde ruim een jaar voor de deuren weer open konden. De ondernemer vervolgt: "Voor het publiek dat voor de brand afkwam op het danscafé was de locatie niet centraal. Grotere zalen als de Heineken Music Hall (tegenwoordig AFAS Live, red.) en grote festivals en shows met veel spektakel met bekende dj's waren in opkomst. Mensen uit deze regio bezoeken wel de Randstad, maar Randstedelingen komen niet deze kant op voor een feest. Ook zien jongeren door social media en goedkope vliegtickets steeds meer van de wereld, dan wordt een lokaal danscafé minder interessant voor ze. Met het nieuwe concept willen we mensen uit de eigen regio aanspreken. Volgend jaar word ik zestig. Je bedrijf groeit mee met je leeftijd en je moet dingen doen die dichtbij je liggen. Ik ga op deze leeftijd geen evenementen meer organiseren voor jongeren, dat moeten ze zelf doen. De horeca is trendgevoelig, je moet daarin meegaan. Na de brand heb ik daarom het concept veranderd, en zijn we herstart als grand café met een belangrijke restaurantfunctie. Het heeft een wat neutralere look gekregen, zodat het verschillende doelgroepen kan aanspreken en multifunctioneel is."
Foto De Troubadour (tekst gaat verder na afbeelding):
Loungen
En dat is niet voor niks, blijkt uit wat de eigenaar verder vertelt: "Waar nu behoefte aan is, is loungen. Ik zou nu met De Troubadour willen dat het in de middag een dagzaak is voor een wat ouder publiek, 's avonds voor dinerpubliek en dat er daarna gelounged kan worden. Ik kom hier vandaan en op commercieel gebied heb ik veel gevoel met deze regio. Ik denk dat ik weet wat hier leeft. En loungen noem ik het nieuwe uitgaan. We hebben tussen de lockdowns door daarmee getryout. We starten op 18 november, het wordt een kruising tussen uitgaan, eten en drinken. Voor het uitgaansgevoel zorgt een dj voor rustige housemuziek op een acceptabel niveau, er kan tot 1.00 uur 's nachts lekker eten besteld worden - meer dan alleen bitterballen - en cocktails voor wat entertainment. Tijdens de coronaperiode heb ik het personeel daar veel op getraind. Wij zijn hier de eerste horecazaak die cocktails maakt van vers fruit. Met andere verlichting en een spiegelbol willen we de sfeer van een club creëren; 'Jimmy Woo meets restaurant'. Het concept bestaat al heel lang, maar niet hier. Ik ben veel op bezoek geweest in de Randstad om te kijken naar de trends daar, die ontstaan in dat gebied." Vervolgens legt hij uit waarom hij daar juist nu mee begint: "Wat ik nu denk, en dat is een onderbuikgevoel, is dat mensen na twee jaar corona zin hebben om uit te gaan. Met het gezellig uitgaan ga ik mij richten op de 23-plussers door kwaliteit in te zetten. Dus goed eten en lekkere cocktails. En niet beuken, maar loungen. Om 22.00 uur wil ik dan de dj laten beginnen met draaien, want tegen die tijd zijn de restaurantgasten vertrokken. Het personeel staat dan achter de bar cocktails te shaken, dat zorgt dan voor entertainment. Mensen, vooral vrouwen, gaan daar dan bijstaan. Dat zorgt dan allemaal voor meer beleving waardoor gasten rondom de bar ook gaan dansen en langs de randen gaan zitten. De jongvolwassenen hebben wat te besteden, zij komen hier ook steeds vaker met de lunch en bestellen dan een cocktail erbij. Dat zag je vroeger niet. Millennials geven graag geld uit in de horeca, veelal vrouwen. Een loungesfeer zal nog meer dames aantrekken, en waar vrouwen zijn, zijn mannen. Dit alles zal tot 2 uur 's nachts doorgaan, dat vind ik laat genoeg."
Foto De Troubadour (tekst gaat verder na afbeelding):
Cocktails
De cocktails worden nu al geserveerd in De Troubadour. Naast een uitgebreide cocktailkaart met twintig drankjes - waarvan vier mocktails - biedt het grand café ook meer aan op dat gebied. "De 'high cocktail' is niet aan te slepen. Vrouwen zijn daar gek op, het wordt vaak als vervanging van het diner gezien. Voor 36 euro per persoon krijgen ze drie rondes cocktails met bijpassende hapjes en nacho's en groentesticks op tafel. Cocktails zijn mooie winstpakkers. Het is wel behoorlijk bewerkelijk, ik heb vaak twee extra man achter de bar staan ervoor. De cocktail die zij het meest moeten maken is de pornstar martini (kost 9 euro, red.). Bij de opening van het loungen heb ik de beroemdste cocktailshaker van Nederland geboekt: Victor Abeln, de barman van First Dates. De dames zijn gek op hem, ze kunnen dan met hem op de foto, wat dan waarschijnlijk veelal wordt verspreid op social media en dan is er in één keer veel bekendheid. We serveren overigens ook een 'high beer' voor 29 euro per persoon en een 'high wine' voor 32 euro per persoon. Dat komt op hetzelfde neer, maar dan met andere drankjes", vertelt Herman.
Foto terras De Troubadour beneden en boven (tekst gaat verder na afbeelding):
Personeel
Zoals hij ervan houdt om zijn gasten te verwennen, zegt hij ook goed voor zijn personeel te zorgen. In tijden waarin het niet meer vanzelfsprekend is dat je het rooster van een horecazaak rond krijgt, is het ook belangrijk om in te zetten op behoud van het personeel. De ondernemer legt enthousiast uit hoe hij dat doet: "80 procent van mijn tijd ben ik bezig met het team, ik leg snel de vinger op de zere plek. De sfeer is hier daardoor enorm ontspannen en ik geef ze vertrouwen door snel een vast contract aan te bieden. Ik kijk niet wat ze kunnen, maar wie ze zijn, wat ze uitstralen, hun manieren en of ze gasten blij kunnen maken. Het totaalpakketje dus. Omdat dit een fijne werkplek is, is het personeel loyaal en heb ik niet last van een kort daarin. Veel personeel brengt daardoor zelfs medewerkers aan. Daarnaast gaat het ook om geld, maar een leuk team is heel belangrijk. Investeren in het personeel, zoals het trainen op cocktails maken, helpt natuurlijk ook mee. Alles wat je erin stopt, ontvang je ook weer terug. Daarnaast krijg je er ook een goed gevoel van en maakt het uiteraard de gasten blij. Ik help ook mensen uit het azc aan een baan. Dat zijn fantastische mensen die gemotiveerd hier staan en erg dankbaar zijn." Wel lijkt het ook nog beter te kunnen gaan. "Het is wel zonde dat de energieprijs van 2700 naar 6900 euro per maand is gestegen. En dat wordt verhoogd naar 8500 euro per maand voor gas en stroom. Daar kan ik ook meerdere ervaren koks of twee bedrijfsleiders van betalen. Met de coronaschuld die we vanaf deze maand moeten gaan afbetalen en andere stijgende kosten vergt het wel enorme creativiteit en flexibiliteit om de cijfers in het groen te houden."
Toch weet Herman positief te blijven. "We krijgen het wel moeilijk, maar mensen willen elkaar blijven ontmoeten. Eten verbindt. De beleving kunnen mensen thuis niet na-apen. De horeca zal nooit uitsterven."
Facts & Figures
Hardloper: Pornstar martini voor 9 euro
Andere mogelijkheden in De Troubadour: afhuren voor feesten & partijen
Aantal zitplaatsen: 200 (binnen) + 150 (terras)
Aantal vierkante meter: 350 m²
Blijf je graag op de hoogte?
Eén keer per week het actuele en relevante cafénieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.