De Delfste horecaondernemer Marijke Vuik volgde afgelopen 7 maart Robèr Willemsen officieel op als voorzitter van Koninklijke Horeca Nederland. De 39-jarige ondernemer is de eerste vrouwelijke voorzitter van KHN en brandt van de ambities. “Ik vind dit oprecht de mooiste baan van de wereld.”
Op een druilerige vrijdagmorgen wandelt Marijke Vuik door de regen richting het café waar het ondernemersleven voor haar in 2005 begon. Biercafé Doerak ziet in dat jaar het levenslicht en achttien jaar later draait Marijke Vuik de sleutel in de deur om het café te openen. “Op vrijdag gaan we om 14.00 uur open. Vanaf de start van het café hebben we ons gefocust op speciaalbier, wat in Nederland toen nog in de kinderschoenen stond. De horeca verkocht pils, en als je geluk had stond er een Duvel op de kaart, maar kijk hoe de biercultuur nu leeft in Nederland. Het is een prachtig product, gekoppeld aan een prachtig beroep.”
Het lag overigens niet in de lijn der verwachting: horecaondernemer worden. Vuik studeerde Industrieel Ontwerpen aan de TU in Delft, maar het horecavirus had zich voor haar studententijd al genesteld. “Het begon, zoals voor zovelen, met een bijbaantje en ik merkte tijdens mijn studie dat ik er zo ontzettend veel energie uithaalde dat het mij bleef trekken en dat ik onbewust steeds meer ben gaan werken. Op mijn 22ste kreeg ik de kans om deze zaak over te nemen – wat toen overigens geen biercafé was – ik heb toen vrij snel de knoop doorgehakt.
Het staat misschien wel symbool voor hoe de kersverse voorzitter zaken aanpakt. Want als ze in een nieuwsbrief van KHN leest dat de branchevereniging opzoek is naar een nieuwe voorzitter, solliciteert ze direct. Met succes. In december vorig jaar wordt ze door de ledenraad verkozen tot nieuwe voorzitter. “Ik vind het een enorme eer. Dat ik mij voor deze prachtige branche in mag zetten. Ik ben officieel sinds 7 maart in functie, maar ben de afgelopen weken door Robèr (Willemsen, red.) ingewerkt. Dat was fijn, want hij heeft mij aan de juiste mensen voor kunnen stellen. De officiele voorzittershamer heb ik afgelopen dinsdag van hem in ontvangst genomen. Dat was een mooi moment.”
Naast het uitbreiden van haar ondernemingen heeft Marijke Vuik zich de afgelopen jaren ingezet op lokaal niveau bij verschillende adviescommissies, adviesgroepen en was ze ook politiek actief als raadslid namens D66 in haar stad. Nu zet ze alles opzij (behalve het ondernemerschap) om zich volledig in te zetten voor KHN.
U bent nu een aantal dagen de nieuwe voorzitter van KHN. Hoe wilt u de rol van voorzitter invulling geven?
“Ik denk dat het ontzettend belangrijk is dat je zichtbaar bent, de verbinding kan maken tussen de ondernemers en dat je weet wat er speelt bij de achterban. Daarin is het van belang dat je goed kan samenwerken. Ik wil benaderbaar zijn. Iemand die kan luisteren en tegelijkertijd daadkracht heeft en beslissingen durft te nemen. Waar ik mee wil starten is de vereniging goed leren kennen. Het contact met de leden, de regiobesturen, de afdelingsbesturen en het bedrijf KHN om samen te werken aan een sterkere toekomst.”
Wat zijn volgens u de grootste uitdagingen waar de branche de komende tijd mee te maken krijgt?
“De problemen op de arbeidsmarkt waren er al voor de coronacrisis, maar zullen de komende tijd ook blijven. Daar zijn een aantal factoren belangrijk in. Tijdens de crisis is het tekort logischerwijs opgelopen en daarnaast hebben we ook met demografische ontwikkelingen te maken. Nederland vergrijst. Het probleem is in mijn ogen niet volledig op te lossen, maar we kunnen de situatie wel verbeteren. Vanuit KHN komt er binnenkort een mooie arbeidsmarktcampagne aan. Daarmee willen we laten zien hoe mooi het vak is en hoe leuk het is om in de horeca te werken. Maar ook wat voor ontwikkelingsmogelijkheden er voor de lange termijn zijn. Daarnaast richten we ons op innovatie. Technologische ontwikkelingen maken het in veel gevallen mogelijk om met minder personeel te kunnen werken. Dat is in deze tijd alleen maar mooi. Tot slot werkt goed werkgeverschap loyaliteit in de hand en dan willen mensen zich willen verbinden aan de bedrijven waar ze werken.”
Iedere horecaondernemer heeft te maken met flinke kosteninflatie. Niet iedere ondernemer durft dit door te berekenen aan de gasten. Hoe kijkt u daar tegenaan?
“De marges staan behoorlijk onder druk. De huurprijs, energiekosten, schoonmaakkosten en het inkopen van producten… alles wordt duurder. Ik denk dat het belangrijk is dat je als ondernemer goed blijft kijken naar de levensvatbaarheid van je bedrijf en daar horen prijsverhogingen in de huidige tijd simpelweg bij. Dat zijn overigens geen heftige prijsverhogingen en vanuit de consument is er redelijk veel begrip waarom een glas bier iets duurder moet zijn.”
Wanneer is het voorzitterschap voor u geslaagd?
“Er zijn meerder dossiers die we aan willen grijpen de komende periode. Maar als we ervoor kunnen zorgen dat de problematiek op de arbeidsmarkt voor een deel wordt opgelost, dan zie ik dat als een groot succes. We willen zichtbaar zijn bij de generatie die over een aantal jaar de branche moet dragen. Denk dan aan de vijftien- en zestienjarige jongeren van nu. We werken al jaren samen met verschillende vervolgopleidingen richting de horeca en samen met hen willen we naar een toekomstbestendige branche.”
Het voorzitterschap van KHN is een drukbezette baan. Hoe gaat u dat combineren met uw horecazaken?
“De afgelopen jaren heb ik al in adviescommissies, klankbordgroepen en in de lokale politiek gezeten. Die functies heb ik nu opgegeven en daardoor heb ik mezelf wat ruimte verschaft. Daarnaast draag ik de ondernemingen niet alleen. Ik onderneem samen met mijn man en we hebben in iedere zaak een fantastisch team staan waar wij alle vertrouwen in hebben en waar we altijd op terug kunnen vallen.”