Alcoholvrije dranken maken een flinke opmars op de menukaart in de Nederlandse horeca. Het past binnen de ontwikkeling waarbij de consument vraagt om gezonde alternatieven op het bord én in het glas. WTOL Academy start daarom in samenwerking met Stichting Vakbekwaamheid Horeca (SVH) als eerste particuliere opleider een cursus over 0.0 dranken. Om zo mensen die werkzaam zijn in de horeca en retail op te leiden tot specialisten op het gebied van alcoholvrije wijnen, bieren, cocktails en meer.
De online training is op dit moment in het Engels te volgen. Vanaf juli 2023 start ook een training in het Nederlands en volgen er praktijkdagen. Tijdens een speciale paneldiscussie met kenners en genodigden uit het vak werd de opleiding dinsdag 25 april gelanceerd bij SVH. Via een interactieve quiz konden aanwezigen hun voorkeur aangeven voor de nieuwe naam van de opleiding. De meeste stemmen gingen uiteindelijk naar The Power of Zero 0.0% - For the world to see - Alcohol Free.
De opleiding is bedoeld voor iedereen in de hospitality en retail branche die zich bezighoudt met onderwerpen als 0.0 wijn, bier en mocktails. Ook de sales, marketing, presentatie en promotie er omheen komt volop aan bod.
Vooral onder de jongste generatie van net 18 is een ontwikkeling gaande in het drinkgedrag. Waar zestig procent van de 60-plussers in Nederland dagelijks alcohol drinkt, is dat bij jongeren onder de 25 jaar vijf procent per dag. Onder die laatste groep zit ook een groot deel die principieel niet drinkt, omdat men weet dat het slecht kan zijn voor de gezondheid.
“Het nieuwe online programma Power of Zero 0.0% is ontwikkeld voor de professional. Je kunt het volgen wanneer het jou uitkomt. Interactief met verschillende opdrachten en werkvormen. Game-learning, leren door te doen gecombineerd met fun. Alcoholvrije dranken zijn inmiddels een aparte categorie in het restaurant en in de schappen van de supermarkt en speciaalzaken. Wanneer jouw gast geen alcohol wil drinken, is het fijn dat je een keuze aan alcoholvrije dranken kunt bieden. Als medewerkers is het fijn om daar iets van te weten”, aldus Ruud Weterings, directeur van WTOL Academy.
Ricardo Eshuis, directeur van SVH: “Het is tijd om van 0.0 een gedegen traject te maken. Dat mensen die werkzaam zijn in de horeca en retail leren hoe je alternatieven kunt aanreiken aan de gasten en klanten voor alcoholhoudende dranken. Uit onderzoek blijkt dat als je de 0.0 alternatieven duidelijk positioneert en zichtbaar op de menukaart zet, dat dan de verkoop van 0.0 dranken enorm omhoog gaat. En als je ze verstopt op de kaart, de verkoop dan wegblijft. Het is daarom belangrijk dat de horeca erin getraind wordt om goed advies te kunnen geven over 0.0 dranken. Tegelijkertijd zien we dat het verdienmodel dat is gebaseerd op alcohol steeds verder onder druk komt te staan door politieke besluitvorming. Er moeten daarom wel kwalitatief goede maar zeker ook renderende alcoholvrije alternatieven komen om de horeca de plek te laten zijn waar mensen samenkomen voor ontmoetingen.”
Blijf je graag op de hoogte?
Eén keer per week het actuele en relevante cafénieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.