Op vakantie in de Ardennen. Een actieve vakantie, daarom is juist deze bestemming uitgekozen. En actief, dat houdt niet alleen een brouwerijbezoek in, maar ook kanoën op de Ourthe, boogschieten in het bos en speleologie. Dat is een grot bezoeken waar je drie dagen spierpijn aan overhoudt. Om de grot in te kunnen moet je namelijk door schier onmogelijke holtes klimmen, over rotsen heen rollen en over beekjes heen klauteren. Heel wat anders dan met een treintje door een grot in de Dordogne dus… Op de warmste dag van de week werd er gemountainbiket. Misschien was het verstandiger geweest als juist op die dag de verkoeling van de grot werd opgezocht, maar het liep nou eenmaal zo. Op tijd in de ochtend vertrokken om de hele dag te kunnen genieten van steile bospaden de berg op, het immense uitzicht vanaf boven op de berg en daarna met gepaste vaart weer de berg af. Langs beken en dorpen, weer een heuvel op en af. Rond het middaguur zijn de hoofden rood van de inspanning en de zon op zijn heetst. De tocht gaat over een asfaltweg naar beneden, die langs een taveerne in the middle of nowhere leidt. Het is tijd om bij te tanken.
Een man van in de zeventig sloft over het terras. Bij de aankomende gasten legt hij een dik boekwerk, de drankenkaart, op tafel. Bij elke “Goedemiddag, mogen we wat bij u komen drinken?” mompelt hij “Ja, ja, rustig… rustig…” terug. De keuze valt op een witbier. Met zijn 4,5 procent relatief laag in alcohol, maar heerlijk fris en verkwikkend. Klassiek, want de Belgen houden van klassiek en heel degelijk brouwen.
Zo’n twintig jaar geleden was er in Nederland bijna geen ander bier dan pilsener te vinden. Een bockbier in het seizoen en als je geluk had een Belgisch witbier of een Palm. Dat was het ongeveer wel. Ondertussen hebben enkele Amerikanen zich rond die tijd het brouwen van India Pale Ales eigen gemaakt. Vermoedelijk omdat ook zij meer diversiteit in het bierschap wilden. En met de smakeloze American Lagers in het achterhoofd is daar snel alle begrip voor. Het succes van de smaakvolle ipa’s bleef ook in Europa niet onopgemerkt en de eerste Nederlandse bedrijven begonnen met het importeren van de Amerikaanse brouwsels, bierstijlen die we hier al decennia lang vergeten waren. Natuurlijk, zo’n blik of fust kostte wat. In een tijd dat er in Europa amper of geen ipa gebrouwen werd, had een café en de consument dat er ook voor over.
De wereld draait door. En dus werden er ook in Nederland en in andere Europese landen weer ‘vergeten bierstijlen’ gebrouwen. In eerste instantie niet van dezelfde kwaliteit als de Amerikaanse voorbeelden, maar met de groei van het aantal Nederlandse brouwerijen groeide ook de kwaliteit van de bieren mee. Daarnaast speelt een belangrijk detail mee. De India Pale Ales uit de zeventiende eeuw zijn ontworpen als bewaarbieren. Ze moesten immers een wekenlange reis over zee overleven. Maar tegenwoordig drinken we ipa’s het liefst zo vers mogelijk, om de hoparoma's optimaal tot hun recht te laten komen. Omdat de hopsmaken snel kunnen vervliegen, raden sommige brouwers aan om het bier binnen drie of vier maanden te consumeren. Het is jammer dat een aanzienlijk deel van die tijd wordt besteed aan het verschepen over de oceaan, wat weken kan duren. Tegen de tijd dat het Amerikaanse bier de Europese consument bereikt, is de versheid al verminderd. Ondertussen zijn prijzen van meer dan 200 euro voor een twintig literfust uit de VS geen uitzondering meer. Dit draagt daarnaast bij aan verhoogde CO2-uitstoot en ecologische voetafdruk. De schepen waarmee het bier vervoerd wordt zijn nog vervuilender dan vliegtuigen. Maar, men krijgt er wel een uniek bier mee in handen…
De Amerikanen hebben geweldig werk gedaan met het heruitvinden van bierstijlen. De Belgen - en de Duitsers - blijven voornamelijk traditioneel bier brouwen. Maar er zijn ondertussen echt alternatieven te vinden voor peperduur bier dat wekenlang onderweg is geweest. Als men hier toch uitgekeken raakt, is het tijd om eens een andere vakantiebestemming te kiezen.
Blijf op de hoogte!
Eén keer per week het actuele en relevante cafénieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.