Koffie. We drinken het al zo een kleine 400 jaar en tot een paar jaar geleden waren de meeste mensen tevreden met 'gewoon' koffie, cappuccino en espresso. In Nederland zitten we middenin de Chai-Latte-trend, maar in het buitenland is dat al lang overgewaaid, vanwege het hoge suikergehalte. Volgens de Britse krant The Telegraph is de volgende trend in Engeland de champignon-koffie.
Kurkuma latte werd de 'breakout-ster' genoemd in Google's Food Trends-rapport van 2016; en we bereikten de piek avocado met de 'avolatte'. Maar in de afgelopen 12 maanden is er een nieuwe trend ontstaan, een die bewijst dat de onverzadigbare honger van millennials naar modieuze gerechten en dranken geen grenzen kent.
Het nieuwste brouwsel dat even lekker is als rillen, is champignonkoffie. Op schappen van supermarkten en in cafés worden we steeds vaker blootgesteld aan de drank, die naar verluidt ontstekingsremmend is, en wordt verondersteld de bloedsuikerspiegel te reguleren en de stofwisseling te stimuleren. Volgens door Hitwise verzamelde gegevens is er een stijging van 471 procent op jaarbasis in zoekopdrachten naar 'champignon-koffie', met het grootste gedeelte van de 25-34-jarigen.
Champignon-koffie is meestal een mix van gewone gemalen koffie gemengd met een poedervormige schimmel, die de drank een aardse smaak geeft. Om het smakelijker te maken, wordt het vaak verkocht met melk of een melkvariant en een zoetstof. Een trend in Engeland dus. De vraag is of het overwaaid naar ons land.