De 25ste editie van het Nh1816 Alkmaar Culinair Plaza was er één van veel glans. En niet alleen door het prachtige weer. Vanaf het moment dat topkok Herman den Blijker op vrijdag de Kaasbel luidde tot het moment van het eindigen van de online veiling was het Waagplein een bruisend geheel. Deze kreeg nog meer glans door de uitgereikte cheques met een waarde van € 80.000 aan de 25 regionale goede doelen én de uitreiking van de Culinair Plaza Award aan 1480 Foodbar.
Naast het evenement is er door extra projecten als de online veiling, een samenwerking met de NSGK en de Waaghalzen, een foodpairing van chocolade met kaas, dit jaar extra geld opgehaald voor de 25 geselecteerde regionale goede doelen. Hierdoor staat de teller na 25 jaar Plaza op bijna 1.1 miljoen euro aan gedoneerde bedragen.
Culinaire innovatie
Met een doorslaggevend oordeel op innovatief culinair gebied kregen chef-kok Jelle Smit, zijn brigade en bedrijfsleider Wouter Bosch dit jaar de eer van de Culinaire Award toebedeeld. Eigenaar Yassine Hanyn die met klamme handen van de spanning de prijs in ontvangst nam, was vol lof over zijn team. Zonder omstoot erkende hij: “Zij doen het werk. Deze Culinaire Award is voor hen.”
Bruisende 25ste editie
De JCI Alkmaar, al 25 jaar verantwoordelijk voor de organisatie van het Culinair Plaza, had veel uit de kast gehaald om het evenement van jubileumglans te voorzien. De inspanningen werden beloond met drie dagen prachtig weer en in grote getalen aanwezig publiek, die genoten van culinaire hoogstanden en spetterende optredens.
Culinaire Kaasmarkt
De samenvoeging van de traditionele Kaasmarkt en het Culinair Plaza tot een Culinaire Kaasmarkt werd vrijdagochtend goed ontvangen. Het publiek kwam niet alleen voor de Kaasdragers, maar ook voor de Kaasbel luider: Heman den Blijker. De kleinschaligere opzet, zonder afzetting, maakte dat het publiek dichtbij de Kaasdragers kon komen, het maakte de pilot niet minder geslaagd.
Samenwerking NSGK
Voor de jubileumeditie heeft het Nh1816 Alkmaar Culinair Plaza de samenwerking uitgebreid met de Nederlandse Stichting voor het Gehandicapte Kind (NSGK). In Nederland zijn veel drempels waardoor kinderen en jongeren met een handicap niet gewoon kunnen meedoen. Daardoor staan zij vaak aan de zijlijn. Door de samenwerking zijn er regionale projecten/ goede doelen geselecteerd welke extra worden ondersteund door de donaties vanuit het Culinair Plaza.