Koninklijke Horeca Nederland (KHN) signaleert dat de NOW-regeling op belangrijke onderdelen tekortschiet. Afgelopen maandag opende het UVW het NOW-loket. Door de afbakening van het omzetverlies en de fixatie van de vergoeding loonsom sv op uitsluitend januari 2020, worden schrijnende effecten zichtbaar. KHN pleit daarom voor verbeteringen van het noodpakket.
Reparatie van de NOW is noodzakelijk: bijvoorbeeld een andere referentiemaand dan januari voor de afrekening van de NOW-vergoeding. Daarnaast pakt de Wab (Wet arbeidsmarkt in balans) in deze tijden funest uit; onder andere het toepassen van de hoge ww-premie moet voor de rest van dit jaar en voor 2021 opgeschort worden. Bovendien moet de overheid (belasting)aanslagen deels kwijtschelden in plaats van uitstellen. Het totale noodpakket heeft dringend verbetering nodig om de horecabranche, die voor het overgrote deel bestaat uit mkb-ondernemers, te helpen de coronacrisis te overleven.
KHN is niet ontevreden met het steunpakket zoals het er nu ligt, maar dringt bij het kabinet wel aan op cruciale verbeterpunten om het noodpakket nog beter en effectiever te maken. Als deze maatregelen niet worden doorgevoerd, zullen ondernemers moeten kiezen: bijvoorbeeld het laten aflopen van contracten of niet meer doorbetalen van oproepovereenkomsten als er geen loonbetalingsplicht is.
Kernproblemen NOW
Het is opvallend dat in nieuwsuitingen ten onrechte de verwachting is gewekt dat via de NOW-regeling 90% van alle loonkosten worden vergoed over de maanden van omzetverlies. De realiteit is dat de vergoeding alleen over de loonsom sv plus 30% van de maand januari wordt berekend. Dat is wat anders dan alle loonbetalingsverplichtingen die men tijdens de maanden van omzetverlies heeft. In de praktijk betekent dat minder dan 90% vergoeding over je loonsom sv plus 30%, tijdens het omzetverlies. Als het mee zit, dan krijgt men na het afrekenen van het voorschot maximaal 75% van alle loonkosten vergoed en in veel horecasituaties zal dit vooral tegenvallen. Veel lonen en loonkosten blijven door de fixatie op de loonsom sv van januari buiten de scope van de regeling, ten onrechte wordt daar geen compensatie voor gegeven
KHN pleit voor verbeterpunten NOW-regeling
Bij minimaal 20% omzetverlies vanaf 1 maart 2020 of later, is er compensatie. Voor in eerste instantie 3 maanden met de optie dat nog eens met 3 maanden te verlengen. De compensatie is het verwachte percentage omzetverlies op maximaal 90% van de loonsom sv van januari plus 30% forfait werkgeverslasten. Om de nieuwe regeling werkbaar te maken voor de horecabranche, pleit KHN voor de volgende verbeterpunten van de NOW-regeling:
Reparatie Wet arbeidsmarkt in balans
Begin dat jaar gaf KHN al aan dat de Wab onwerkbaar is voor de horeca en zorgt voor een enorme extra lastendruk in een branche waar de marges al laag zijn. Nu de wet daadwerkelijk in werking is getreden en er door de coronacrisis een verwacht omzetverlies van meer dan 50% voor 2020 wordt verwacht, dringt KHN aan op de volgende verbeteringen van de Wet arbeidsmarkt in balans: