In tijden van crisis moet het gemakkelijk zijn om personeel te vinden. Dit lijkt een logische redenering, maar is dat ook zo? Waar vindt u tegenwoordig goed, gemotiveerd personeel en hoe zorgt u ervoor dat uw personeel niet gaat
ÂjobhoppenÂ? De CaféKrant zet een aantal tips op een rij waarmee u rekening kunt houden tijdens het selecteren en behouden van personeel.
*Tip 1*
Als u de vacature plaatst, vraag dan altijd naar werkervaring, opleiding en overige eigenschappen van de kandidaat.
*Tip 2*
Stel een functieprofiel samen. Over welke vaardigheden, kennis en ervaring moet de kandidaat beschikken? Kijk of het cv en/of de motivatiebrief daarop aansluiten.
*Tip 3*
Plaats uw vacature gratis op de website van De CaféKrant. Stuur de tekst naar "redactie@uitgeverijps.nl.":mailto:redactie@uitgeverijps.nl Lees op de website onder "ÂvacatureÂ":http://www.decafekrant.nl/vacature/uw-vacature-gratis-geplaatst/ wat de eisen zijn.
*Tip 4*
Bepaal hoeveel kandidaten u wilt uitnodigen en selecteer hun voor een gesprek. Raadpleeg de cao en kijk welke andere voorwaarden erbij komen kijken.
*Tip 5*
Bereid het gesprek voor. Stel van tevoren vast wie erbij aanwezig zijn: alleen de eigenaar of ook de barman, chef-kok en/of bedrijfsleider?
*Tip 6*
Tijdens het gesprek voorziet u de kandidaat van informatie over het café, de visie, werkzaamheden, voorwaarden en spreekt u uw verwachtingen uit. U dient zich te houden aan de Algemene wet gelijke behandeling. Vragen naar levensovertuiging, godsdienst of seksuele voorkeur mag u daarom niet stellen.
*Tip 7*
Stel open vragen. Wilt u weten of uw kandidaat gestructureerd achter de bar kan werken tijdens een drukke avond? Vraag dan hoe hij/zij de werkzaamheden organiseert. Stel geen vragen waarop alleen met ja of nee kan worden geantwoord.
*Tip 8*
In een sollicitatiegesprek leert u de kandidaat kennen, maar ook de kandidaat kan aftasten of de functie wel geschikt is en of het bedrijf bij hem of haar past. Besteed dus aandacht aan deze fase  zo voorkomt u snel verloop.
*Tip 9*
Als u een werknemer aanneemt, controleert u altijd de identiteit. Vraag eventueel ook naar bewijzen van behaalde diplomaÂs of het rijbewijs.
*Tip 10*
Communiceer helder, ook op de werkvloer. Spreek uw verwachtingen uit en zorg ervoor dat uw personeel zich blijft ontwikkelen.
*Tip 11*
Plan persoonlijke contactmomenten met uw personeel. Geen lange gesprekken die veel tijd in beslag nemen, maar één keer per twee maanden. Vraag hoe het gaat en ontdek waar ze eventueel tegenaan lopen. Toon interesse.
*Tip 12*
Ontdek wat uw werknemers tevreden houdt. Vaak is dat niet een hoog salaris, maar waardering of interesse. Ook meedenken met de visie van het bedrijf en betrokken zijn, vindt het werkende volk belangrijk.
*Tip 13*
Zorg dat de salarisschaal gelijk is voor uw medewerkers. Op de werkvloer praat men altijd over het salaris. Klopt het beloningssysteem niet, dan krijgt u scheve gezichten en minder gemotiveerd personeel. U moet de verdeling van eventuele fooien of extra beloningen dus goed georganiseerd hebben.
~Door~ "~Myrtille Vromans~":mailto:myrtille.vromans@uitgeverijps.nl
Het antwoord op goed personeel
5 juli 2013