Communiceren met gasten is in de horeca essentieel. Nu de branche nog altijd gebukt gaat onder de coronamaatregelen is communiceren via digitale kanalen van groot belang. Voor nieuwe gasten, maar ook voor terugkerende gasten. E-mailmarketing is daarin essentieel.
Het verzamelen van e-mailadressen, deze data op de juiste manier opslaan en inzetten én het personaliseren van de e-mailcampagnes zijn essentiële factoren in het actief contact houden met je (potentiële) gast. Jordy Buijs - e-mailmarketing expert en trainer - ziet de waarde van gepersonaliseerde e-mailcampagnes toenemen. “De juiste boodschap naar de juiste mensen op het juiste moment sturen is ‘key’.”
Eenvoudig is dat niet. Om een goed uitgebalanceerde e-mailcampagne op te zetten is personalisatie van groot belang. “Mensen willen het gevoel hebben persoonlijk benaderd te worden. Om dat goed te kunnen begeleiden is het verstandig om de verzamelde e-mailadressen in verschillende segmentaties onder te verdelen. Denk daarbij in het hotel aan gasten die eerder met Pasen hebben overnacht of in het restaurant met Valentijnsdag hebben gedineerd. Op die manier kun je als horecaondernemer de campagnes laten aansluiten op de ervaringen van je gasten”, verklaart Buijs.
Jordy Buijs is trainer namens de HM-Academy. Tijdens de ééndaagse cursus ‘E-mailmarketing voor de horeca’ legt Buijs alles uit over hoe een succesvolle e-mailcampagne opgezet wordt. Van het verzamelen van de data, het juist bewaren van de data (AVG-‘proof’), tot het juist inzetten van die data. De eerstvolgende training is op 7 juni 2021. Meer informatie en de mogelijkheid tot inschrijven vind je hier.
Waar het tot een aantal jaar geleden gebruikelijk en succesvol was om alle informatie, evenementen, acties en arrangement in één e-mail naar het e-mailbestand te sturen is het segmenteren van die informatie vandaag de dag van groot belang. “Omdat niet alles voor iedereen even belangrijk is. Op het moment dat je meer segmenten in je bestand hebt, kun je gesegmenteerd de campagnes versturen en zal de conversie omhoog gaan.”
Veel horecaondernemers hebben e-mailadressen in een bulk opgeslagen. Om de segmentatie in te zetten is het aan te raden om actie te ondernemen. Buijs: “Stuur de mensen een e-mail en vraag daarin om aanvullende informatie. De mensen hebben al hun e-mailadres ooit achtergelaten, kennen het bedrijf en zijn daardoor eerder geneigd om meer informatie te verstrekken. Hoe meer informatie je over je gasten kan verzamelen, des te beter je het kan inzetten.”
De eerste stap bij het goed opzetten van een succesvolle e-mailcampagne is het verzamelen van de e-mailadressen. Pop-ups op de website en een duidelijk invulformulier bij de boekingsmodule helpen, maar uiteindelijk wil de gast ook iets terug voor het feit dat het e-mailadres wordt achtergelaten. “Denk daarbij aan kortingscodes of een gratis aperitief bij een boeking.”
Wat de beste dagen en tijdstippen zijn is sterk afhankelijk van de boodschap en de inhoud van de e-mail, maar ook het doel van de campagne. Met de juiste content de juiste ‘tone-of-voice’ aanslaan is ook een grote factor in het ‘doorklikgedrag’ van de ontvanger. “Tijdens de ééndaagse training kan ik met de cursisten dieper ingaan op individuele vraagstukken en op maat het desbetreffende bedrijf uitlichten.”
Over Jordy Buijs
Jordy Buijs is een expert in e-mailmarketing en online marketing. Hij adviseert MKB en corporate bedrijven over e-mailmarketing, online marketing, social media, e-mail en sinds kort ook over chatbots. Jordy helpt (horeca-ondernemers) hun e-mailmarketingstrategie op te zetten en verzorgt kennissessies en trainingen gericht op e-mailmarketing. Zijn expertise heeft hij o.a. ingezet voor Van der Valk en Burger King.