Campagne bierbranche tegen accijns

24 juni 2013
Campagne bierbranche tegen accijns

De brouwers en biertapperijen in Nederland roepen de voortdurende bieraccijnsverhogingen in ons land een halt toe. Uit recent onderzoek blijkt dat de accijnsverhoging per 1 januari dit jaar
, onder meer vanwege de toename van de bieraankopen net over de grens, de samenleving meer geld kost dan het de schatkist oplevert. Daarom starten de brouwers en biertapperijen vandaag de campagne "Stop Bierbelasting.nl":http://www.stopbierbelasting.nl/.

*Tijd voor actie*
Cees-Jan Adema, directeur Nederlandse Brouwers en woordvoerder namens de brouwers en biertapperijen: “De Nederlandse biersector betaalt jaarlijks zo’n 390 miljoen euro aan bieraccijns. Sinds 2002 is de accijns op bier bijna verdubbeld. Hoewel het lijkt alsof iedere accijnsverhoging op bier zorgt voor meer inkomsten voor de overheid, is dit in werkelijkheid niet zo. De hoge bieraccijns jaagt steeds meer bierkopers naar Duitsland waar de bieraccijns vier keer lager is. De schatkist loopt hierdoor nu al vele tientallen miljoenen euro aan BTW en accijns mis. Reden waarom Engeland de bieraccijns recent heeft verlaagd en Duitsland en België de bieraccijns beschermend laag houden. De omzet die de brouwers door de trek naar het buitenland mislopen, leidt bovendien direct tot banenverlies bij de Nederlandse brouwers, haar afnemers en toeleveranciers. Hoog tijd dus dat de overheid af ziet van alle verdere accijnsverhogingen op bier!”

*Misgelopen inkomsten*
Onderzoek van Regioplan toont aan dat door de accijnsverhoging per 1 januari 2013 en de BTW verhoging per oktober 2012, steeds meer bierkopers over de grens hun bier inkopen. Hierdoor loopt de schatkist over het eerste kwartaal van 2013 ongeveer 18 miljoen euro aan bieraccijns en BTW inkomsten mis, tegenover zo’n 36 miljoen euro over heel 2011. Regioplan schat daarbij dat de gederfde bieraccijns en BTW inkomsten in 2013 minimaal zullen verdubbelen ten opzichte van 2011.

*Minder banen*
De omzet van de leden van Nederlandse Brouwers is in het eerste kwartaal met ongeveer 6 procent gedaald ten opzichte van 2012. In dezelfde periode liepen de verkopen in de grensstreek zo’n 3-4 procent achter ten opzichte van andere delen van het land. Regioplan heeft berekend dat een 3 procent daling van het omzetvolume, tot zo’n 3 procent daling van de werkgelegenheid leidt. Op basis van deze berekening zal de 10 procent accijnsverhoging op bier, ruim 300 banen kosten bij brouwers, toeleveranciers en in de retail. In deze cijfers is de horeca nog niet meegenomen.

~Frank Lindner~

Overig nieuws