Barre tijden. 6 Tips voor horecaondernemers

Auteur: David Bakker
Corona 14 oktober 2020
Barre tijden. 6 Tips voor horecaondernemers

Vier weken dicht. De horeca wordt zwaar getroffen. Het zijn barre tijden. In dit artikel geven we tips over wat te doen tijdens de lockdown. Zelf een goede tip? Deel het en mail naar: redactie@uitgeverijps.nl! 

 

  1. Cash is King

 

Omzet, omzet, omzet! Alleen met geld valt te overleven. Als afhalen en bezorgen nog niet in het systeem zat, is het verstandig om dat nu wel te doen. Gasten hebben tijdens de eerste lockdown laten zien open te staan voor bezorg- en afhaalmaaltijden. Vaste columnist van De RestaurantKrant en eigenaar van Restaurant Fernando’s in Alkmaar zette in de vorige lockdown een heel bezorg- en afhaalsysteem neer in een paar dagen. Lees zijn ervaringen daarover in zijn dagboeken. Als fine dining restaurant koos hij voor feelgood gerechten. Het was een succes.

 

  1. Be visible

 

Laat zien wat je doet! Op die manier creëer  je een band met je gasten. De contactmomenten zijn weg, maar laat via socials zien wat je wél doet. Ben je nu een menu aan het samenstellen voor afhalen en bezorgen? Laat het zien! Grote schoonmaak? Laat het zien! Het binden van gasten is nu ontzettend belangrijk. Ook voor de (nabije) toekomst.

 

  1. Werk samen

 

Er zijn duizenden horecaondernemers getroffen door de maatregelen. Zoek elkaar op, help elkaar, deel adviezen en ga in gesprek. Twee mensen weten meer dan één. Maak een Whatsapp-groep aan met ondernemers uit de buurt en deel je ervaringen. Die krijg je dan ook terug. We are in this together.

 

  1. Werk samen 2.0.

 

Tijdens de eerste lockdown hebben pandeigenaren, banken en toeleveranciers zich over het algemeen soepel opgesteld richting de horeca. De vraag is of ze dat nu weer gaan doen, maar in gesprek gaan is altijd aan te raden. Leg de situatie uit en bedenk samen met de partners een roadmap over hoe de aankomende weken eruit komen te zien

 

  1. Werk samen 3.0

 

De mensen maken de zaak. Houd je medewerkers betrokken, up-to-date en onderdeel van de beslissingen die genomen moeten worden. Win hun advies in. Het draagvlak op minder populaire beslissingen wordt daardoor groter. Communiceer en probeer ze aan het werk te houden. Horecaprofessionals houden nu eenmaal niet van thuiszitten.

 

  1. Maak een visie

 

Het coronavirus heeft het horecalandschap een behoorlijke tik gegeven. Omzetstromen zullen er in de toekomst wellicht anders uit gaan zien. Waar staat jouw horecazaak in 2022? Is afhalen en bezorgen een wezenlijk onderdeel van de onderneming geworden? Fine dining? Wijnbar? Creëer een langetermijnvisie die ervoor zorgt dat je solide uit de crisis komt.

Zelf een goede tip? Deel het en mail naar: redactie@uitgeverijps.nl! 

 

Overig nieuws