Voorzitter Robèr Willemsen van Koninklijke Horeca Nederland vind het onverantwoord dat supermarkten bier als stuntartikel gebruiken. Dat laat hij weten in een reactie op een rapport van het CBS, waarin staat dat het bier in de horeca sneller stijgt dan in de supermarkt.
"Supermarkten gebruiken bier ook om klanten naar de winkel te lokken," zegt Willemsen op de site van KHN. "Kijk alleen maar deze week, dan zie je bijna vijftig verschillende aanbiedingen voor bier, met prijzen voor een krant van 24 flessen die onder de tien euro ligt. De goedkoopste is 6,66 euro. Supermarkten gebruiken bier als stuntartikel."
Appels en peren
Het Centraal Bureau voor de Statistiek berekende dat een biertje in de horeca in 2016 gemiddeld 2,43 euro kostte. Dat is een stijging van 42 procent ten opzichte van 2006. Daar tegenover staat dat het bier in supermarkt sinds 2006 slechts 14 procent duurder is geworden. Volgens KHN-voorzitter Robèr Willemsen is het CBS appels met peren aan het vergelijken.
Zo zou de inkoopprijs van een liter bier in de horeca bijna twee keer zo hoog zijn als de verkoopprijs in de supermarkt. Daarnaast zijn volgens Willemsen veel cafés en restaurants door een afnamebeding gebonden zijn bier bij één brouwerij af te nemen. Een afnamebeding mag maximaal vijf jaar duren, maar als een ondernemer de locatie huurt van een brouwer kan dit veel langer duren.
"Wij pleiten sowieso al veel langer voor de afbouw van brouwerijen als financier, maar in het bijzonder voor een afbouw van de oneindige afnamebedingen via huurcontracten. De prijs van bier in de horeca is nu allerminst transparant. Wij pleiten al jarenlang voor een 'kale' netto bierprijs waarbij je als ondernemer toeslagen op de 'kale' prijs betaalt als je extra diensten van de brouwer afneemt," aldus Willemsen.