Huismerken in foodservice zijn steeds zichtbaarder in de voorkant van de zaak. Inmiddels geeft 28 procent van Nederlandse horecaondernemers aan huismerken zichtbaar voor de gast of klant te gebruiken, dit blijkt uit de meest recente editie van de GROUP7 Professional Community Scan. Tegelijk ervaart de helft van de ondernemers de kwaliteit van huismerken als gelijkwaardig aan A-merken, en ruim een derde vindt huismerkproducten zelfs beter van kwaliteit. Dit verklaart waarom prijsbewuste ondernemers steeds vaker naar huismerken grijpen zonder concessies te hoeven doen aan kwaliteit.
Kostenoverwegingen spelen de belangrijkste rol bij de keuze voor huismerken. De top drie redenen om voor een huismerk te kiezen zijn verder de lagere prijs (58 procent) en een goede prijs-kwaliteitverhouding (57 procent). Ondernemers baseren deze keuzes vaak op eerdere merkervaring (56 procent) en proeverijen of demonstraties (43 procent), dit helpt hen bij het beoordelen van een huismerk.
Aan de andere kant noemen ondernemers betrouwbaarheid, een constante smaak en betere smaak als voornaamste redenen om in bepaalde gevallen toch voor een A-merk te kiezen. Vooral in productgroepen zoals frisdrank is de voorkeur voor A-merken nog duidelijk: 78 procent van de professionals geeft de voorkeur aan een A-merk bij de inkoop van frisdranken. Ook koffie en thee (53 procent) en friet (49 procent) worden door een aanzienlijk deel als A-merk ingekocht. Dit laat zien dat huismerken vooral een aantrekkelijk alternatief zijn waar zij prijs en kwaliteit kunnen combineren, terwijl A-merken op specifieke terreinen dominant blijven.
Vastzitten aan groothandel belangrijkste beperking voor huismerk
Ondanks de opmars van huismerkproducten zien veel professionals ook belemmeringen. Als grootste nadeel van een huismerk ten opzichte van een A-merk ervaren zij dat bij een wisseling van groothandel de producten moeten worden aangepast - dit wordt door 31 procent van de respondenten genoemd. Daarnaast geven respondenten aan dat huismerkproducten minder bekend zijn bij hun klanten/gasten (25 procent) en dat het assortiment beperkter is (22 procent). Deze afhankelijkheid van de vaste groothandel en het beperktere aanbod vormen de belangrijkste drempels die een bredere inzet van huismerkartikelen in horeca, catering en foodservice in de weg staan.
Gebruik huismerken blijft groeien
Van de respondenten die nu huismerken gebruiken, verwacht bijna een derde (30 procent) een verdere toename van huismerkgebruik op middellange termijn. Slechts een klein deel denkt dat het aandeel huismerken zal afnemen. 64 procent verwacht dat het gebruik van huismerkproducten in hun zaak de komende twee jaar ongeveer gelijk zal blijven. Deze verwachtingen duiden erop dat huismerken een vaste waarde zijn geworden in de bedrijfsvoering. Factoren als prijsstijgingen bij A-merken of nieuwe productintroducties zouden hier uiteraard invloed op kunnen hebben.
“Als zoveel professionals huismerken als even goed of zelfs beter beoordelen dan A-merken, dan zegt dat veel. Misschien waren fabrikanten wel te druk met hun merkverhaal, in plaats van echt te luisteren naar wat chefs en inkopers nodig hebben. Ondertussen hebben groothandels in alle stilte hun huismerkassortiment zó sterk verbeterd, dat ze de lat ongemerkt flink hoger hebben gelegd. Dit onderstreept hoe belangrijk het is om continu te blijven luisteren naar de praktijk”, aldus Carolien Plevier, Managing Partner GROUP7.
Fotografie: GROUP7/Rene Terp