Nederland heeft zich van zijn beste kant laten zien tijdens de derde editie van het World Alcohol-Free Awards met een uitzonderlijke medailleregen. Meerdere gouden, zilveren, bronzen en aanbevelingsmedailles werden behaald door Nederlandse producenten van alcoholvrije dranken.
The World Alcohol-Free Awards is een jaarlijks terugkerende, wereldwijde, competitie die specifiek bedoeld is voor alcoholvrije dranken met een alcoholpercentage van 0 tot maximaal 0,5%. Alle dranken worden blind geproefd en beoordeeld door een jurypanel van alcoholvrij experts vanuit de hele wereld, die daarvoor naar het hart van Londen afreisden. Het behalen van een medaille in deze competitie duidt op een hoge kwaliteit en smaak.
Dat de Nederlandse markt voor alcoholvrije dranken groeit is duidelijk, maar dat er ook steeds meer te kiezen valt voor degene die alcoholvrij wil drinken, bewijst het aantal Nederlandse medaillewinnaars dit jaar. Uitblinker Previtality B.V. ging maar liefst met twee gouden medailles en een bronzen medaille naar huis voor hun wijnalternatieven, waarin thee en alcoholvrije wijn in een verrassend smaakvolle combinatie samenkomen. Opvallend is de prestatie van het Australisch/Nederlandse merk Lyre’s, dat met hun alcoholvrije basis voor cocktails hoge ogen scoorde door maar liefst 3 zilveren, 2 bronzen medailles en 2 aanbevelingen in de wacht te slepen. Ook Fruitslagers meldt zich in de top van deze competitie met maar liefst drie medailles voor hun smaakvolle alternatieven voor rum, whiskey en Cul Sec – Rouge En Voiture; een alternatief voor wijn. Daarnaast waren de kombucha’s van Yaya goed voor maar liefst drie medailles, maar er waren zelfs nog meer bekroonde merken. Zie hieronder voor een volledig overzicht van alle Nederlandse winnaars.
Chris Losh - Competitiedirecteur – "Als je bewijs wilt van de groei van de alcoholvrije categorie, dan hebben de World Alcohol-Free Awards van dit jaar dat aangetoond. De competitie kende een toename van 30% in het aantal inzendingen ten opzichte van 2024, met bijna 600 deelnemende dranken uit 31 landen wereldwijd.
Maar net zo belangrijk was dat we een sterke kwaliteitsverbetering bleven zien bij veel van de dranken die minder suiker bevatten, een betere balans hadden en veel meer ambitie vertoonden. Er waren dit jaar drankjes met echte stijl en verfijning, en zoals altijd was er veel creativiteit te zien. Op basis hiervan is de toekomst van alcoholvrij echt ongelooflijk interessant."
Goud
Zilver
Brons
Geprezen
|
Blijf op de hoogte!
Eén keer per week het actuele en relevante cafénieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.