De Haarlemse craft bier brouwerij Jopen maakt dit jaar een nieuwe stap, met de lancering van een crowdfunding. Bierliefhebbers en geïnteresseerden uit heel Nederland kunnen hiermee al vanaf 235,32 euro mede-eigenaar worden van de grootste onafhankelijke craft bier brouwerij van Nederland. Met de opbrengst van deze crowdfund zet de brouwerij vol in op groei, verduurzaming en innovatie.
Brouwerij Jopen begon bijna dertig jaar geleden als burgerinitiatief om voor het feestjaar ‘Haarlem 750 jaar stadsrechten’ de brouwhistorie van de stad te laten herleven. Sindsdien is de brouwerij er in geslaagd Haarlem weer op de kaart te zetten als bierstad, maar er is veel ambitie om nog verder te groeien. “Lydian en ik zeggen vaak tegen elkaar dat we nog maar net begonnen zijn”, aldus oprichter Michel Ordeman, die het bedrijf samen met zijn vrouw Lydian Zoetman aanstuurt. “We hebben nog veel plannen en we zien veel groeimogelijkheden voor craft bier in het algemeen en Jopen in het bijzonder. Dat doen we het liefst samen met een groep trouwe fans en liefhebbers vanuit het hele land.”
In 1997 trok Jopen de eerste groep investeerders al aan door middel van de verkoop van ‘Jobligaties’. Velen van hen zijn nog steeds betrokken bij de brouwerij. “Zij voelen net als onze collega’s als één grote Jopen familie”, aldus Ordeman. “Elk jaar rond Sint Maartensdag (11 november) worden zij uitgenodigd en bijgepraat over de stand van zaken. Nu is het tijd om ook de rest van Nederland onderdeel te maken van onze familie.”
Groei met behulp van crowdfunding
De ambitie om door te groeien en een community op te bouwen, realiseert de brouwerij nu met behulp van een crowdfunding campagne. Geïnteresseerden kunnen een certificaat van aandeel kopen, waarmee je mede-eigenaar wordt van de brouwerij. Instappen kan al vanaf 235,32 euro en afhankelijk van de hoeveelheid certificaten die gekocht worden, zijn er verschillende beloningen voor investeerders.
Het plan is de jaarlijkse Jobligatiehoudersdag uit te breiden naar een (J)Open Crowd Event; een heus bierfestival voor alle investeerders. Zij krijgen dan een update hoe de brouwerij ervoor staat en onder het genot van een Jopenbier bespreekt de brouwerij de plannen voor volgend jaar. Alle informatie rond de crowdfunding is te vinden op het platform NxChange en in het bijbehorende investeerdersdeck.
Groei en verduurzaming
“Met de opbrengst wordt de komende jaren ingezet op groei en verduurzaming”, aldus Ordeman. “Zo staat er nieuwe hoogwaardige afvullijn voor blikken op de planning, net als een modernisering en verduurzaming van het brouwerijgebouw in de Waarderpolder.” Ook een verbouwing van de Jopenkerk in het centrum van Haarlem staat op de wensenlijst, waarbij de aparte ‘Pastorie’ ruimte meer bij de rest van het gebouw wordt betrokken en wordt voorzien van een innovatief zelftapsysteem.
Het blijft daarnaast niet bij de Jopenkerk in Haarlem. In 2022 kondigde de brouwerij te werken aan meerdere Jopen-barren in de rest van Nederland. De eerste hiervan moeten later dit jaar opengaan.
De huidige investeringsronde loopt tot eind mei van dit jaar, met 2,5 miljoen euro als doel. Als dat gehaald wordt, kunnen alle beoogde investeringen worden gedaan. Als eerste zal de nieuwe blikkenlijn in gebruik worden genomen, daar is in het veranderende bierlandschap veel behoefte aan want er wordt steeds meer bier uit blik gedronken. De andere punten op de wensenlijst worden naarmate de campagne en het jaar vordert opgepakt.
Naast het speciaalbier wordt er bij Jopen ook gedestilleerd. De Gospel Gin en Genever zijn al jaren vaste waarden in de slijterij en horeca. Vorig jaar is ook de eerste Jopen Whisky gelanceerd en met veel enthousiasme ontvangen.
Fotograaf: Vivian Keulards
Blijf op de hoogte!
Eén keer per week het actuele en relevante cafénieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.